Dell-selgerne må tilbake på kontoret hele uka – mener de er mer effektive der

– Personlig, menneskelig interaksjon blir mer viktig enn noen sinne, hevder direktøren.

Dell-selgerne må nå tilbake på kontoret fem dager i uka. 📸: Dell / Unsplash
Dell-selgerne må nå tilbake på kontoret fem dager i uka. 📸: Dell / Unsplash Vis mer

PC- og servermakeren Dell sa tidligere i år at deres ansatte måtte tilbake minst tre dager i uka på kontoret. Det gikk ikke helt smertefritt, og blant andre The Register har rapportert om mange som vurderer å slutte.

I høst sa Dell, med over 100.000 ansatte, at de skulle kvitte seg med mange tusen ansatte og satse hardere på AI.

Nå kommer det enda mer potensielt dårlig nytt for de Dell-ansatte: Alle salgsfolk i selskapet må nå jobbe fem av fem dager i uka på kontoret. Det melder blant annet Reuters.

Kontoret eller kunder

Instruksen gikk ut i et memo forrige uke.

– Vi annonserte til våre salgs-team at vi forventer at de kommer på kontoret eller er sammen med kunder og partnere fem dager i uka, bekrefter en ikke-navngitt talsperson i Dell til The Register, og fortsetter:

– Vi utvikler kontinuerlig vår forretning så vi kan levere den beste innovasjonen, verdien og servicen til våre kunder og partnere. Det inkluderer mer personlig kontakt for å få lederskap i markedet.

Mener de jobber bedre der

En bruker på Reddit har posta det som skal være en tro kopi av memoet som gikk ut til de Dell-ansatte, som også blir bekrefta av medier som har sett orginalen.

I memoet, med det forbeholdet om at det faktisk er reelt, skriver salgsdirektør Bill Scannell at alle som kan, nå komme på kontoret fem dager i uka.

– Salgsgulvet er et unikt miljø som kombinerer høy energi med en samarbeidskultur og kontinuerlig forbedring. For å høste denne energien og vokse, tror vi at salgs-teamet trenger å være sammen på kontoret. I tillegg viser våre data at salgs-teamet er mer produktivt når de er på kontoret, skriver Scannell i memoet.

– Vår styrke ligger i samarbeid, vinning og feiring sammen. Når vi går inn i den nye AI-verdenen, vil personlig, menneskelig interaksjon bli mer viktig enn noen sinne.