- Den første ideen din er kanskje ikke din beste, sier Edvard Sørgård, gründer og grafikkarkitekt i Arm, til kode24.
Sørgård er en av gründerne bak Falanx, selskapet som ble kjøpt opp av Arm i 2006 og omdøpt til Arm Norge. I dag har selskapet over 200 ansatte i Trondheim, og har nylig etablert et kontor i Oslo.
Til kode24 forteller Sørgård om hvordan en gruppe utviklere etter prøving og feiling skapte en kommersiell suksesshistorie.
Utviklere slår seg opp i Stavanger: - Bransjen blir veldig Oslo-sentrert
Ble med i gründergjeng
Etter å ha studert elektronikk og programmering i Gjøvik, gikk Sørgård videre til master i Trondheim i 1998. Der traff han gründergjengen som skulle spille en viktig del i karrieren.
- Da hadde de allerede begynt å samarbeide på en hel del ting. Blant annet startet de sommerjobb.no.
Han trekker særlig fram Borgar Ljosland og Jørn Nystad . Førstnevnte beskriver han som den tidligere russepresidenten som er en "superekstrovert person". Sistnevnte som supersmart.
- De to fant kjemien i 1998. Det var en sånn møtes på hybelhuset-situasjon, hvor man bare blir kjent med hverandre og treffer tonen. Jørn er typen som har jobbet med prosessordesign på papir siden han var 12 år. Borgar spurte det enkle spørsmålet: "Har du tenkt på grafikkprosessorer?" Så ble det veldig interessant.
«Prototypen vår fikk dødsstøtet.»
Fikk dødsstøtet 11. september 2001
Gjengen startet Falanx Microsystems ut fra en forretningsplan som kom på andreplass i Venture Cup i 2000, for å lage grafikkprosessorer for PC-er.
- Vi skulle ta over hele verden i 2001. Problemet var at vi trengte et bøttelass med penger. Heldigvis klarte vi ikke å få tak i det, sier Sørgård.
For gjengen bak Falanx Microsystems er nemlig ikke 11. september bare en geopolitisk merkedag, men også dagen de fikk det siste avslaget fra investorgruppen.
- Prototypen vår fikk dødsstøtet, sier Sørgård.
Gründerbedriften måtte tilbake til tegnebrettet for å kutte kostnader og gjøre noe med det store investeringsbehovet. Det er nemlig veldig kostbart å produsere brikker selv.
- Vi fant ut at vi kunne gå lisensieringsveien i stedet og designe grafikkakseleratorer, sier han.
Da Michael (37) ble permittert, lagde han datasystemet deres i stedet
Var i en typisk "slitesituasjon"
Det er særlig Arm som trekkes fram som en pioner innenfor feltet på 1990-tallet. Arm produserer ikke prosessorer selv, men designer og lisensierer designene til andre. De aller fleste brikkeprodusenter bruker Arm-designede CPU-er.
- Vi valgte å følge Arms modell, bare for grafikkprosessorer, i 2001. Og det ble naturlig å lage grafikkakseleratorer for mobiltelefoner.
I 2001 var Nokia ledende innenfor bransjen og Snake var det beste spillet. Mange rundt Falanx mente at satsingen derfor ikke ga noen mening.
- Vi tenkte at det må bli bra på et tidspunkt, sier Sørgård.
Med seg på laget fikk de Innovasjon Norge og ble en del av IT Fornebu-satsingen. Men livet som gründer kan være hardt. I 2002 uttalte Sørgård at gjengen "lever fra hånd til munn".
- På det tidspunktet var vi seks mennesker og et utviklingskort. Et par år var det mye slit og noen som fikk mat i julegave. Det var en typisk slitestartup, hvor alle tok alle mulige slags slitejobber for å holde det flytende.
«Han var overbevist om at det var en svindel.»
Overbevist om at det var svindel
Etterhvert kom Falanx i kontakt med et selskap i Israel som lagde mediebrikker til mobiltelefoner og trengte en 3D-akselerator.
- Vi var råheldige med personen som var ute og "shoppet". Han var en tidligere gründer selv og kjente tankegangen.
Andre selskaper i Europa hadde plukket israeleren opp med limo. Falanx ga ham derimot dårlige bussinstruksjoner og sendte ham feil vei.
- Han var overbevist om at det var en svindel og kjørte oss hardt i to dager. Men det endte med at han satset hele ryktet sitt på oss til styret. Vi fikk løst ut en ordentlig venturekapital-investering.
Slutta i jobben for å lage eget CMS: - Fantes ingen rammeverk som tok seg av alle behovene våre
Liker norske utviklere
Brikken endte opp med å shippe i millioner av LG-telefoner. Dette ga Falanx nok suksess til at de kom seg videre. I 2005 var Arm på jakt etter å utvide porteføljen sin og trengte en grafikk-IP.
- De fant oss som en god match, og vi ble offisielt kjøpt opp sommeren 2006. Hadde Arm endt med å kjøpe et annet selskap hadde vi gått konkurs, sier Sørgård.
- Er det utenkelig å gjøre det dere gjorde i dag?
- Både ja og nei. Det er veldig vanskelig hvis du går inn i et modent marked. Samtidig gir dagens verktøy deg større muligheter for å være effektiv og nå ut til flere.
Han opplever norske utviklere som generelt "utrolig" dyktige med høy kompetanse.
- Det er ikke mye prat, men snakk om å finne løsninger for å gjøre jobben effektivt. Dette gjør at Arm alltid har vært interessert i å ansette i Norge. Nå er det investert i Oslo-kontoret, og kompetansen er veldig høy.