Siden 1972 har International Earth Rotation and Reference Systems Service (IERS) brukt skuddsekunder for å justere Coordinated Universal Time (UTC) i tråd med det tid faktisk tar utgangspunkt i: Jordas rotasjon rundt seg selv.
Greia er at jorda ikke går som ei klokke - den bruker ikke alltid nøyaktig 24 timer på å snurre seg rundt i valsen. Dermed går også klokkene våre feil om vi antar det.
Løsningen er å legge til et sekund en gang i blant; altså et skuddsekund. Men dette skaper også trøbbel.
Meta-utviklere har fått nok
For folk flest vil selvfølgelig ikke skuddsekunder få stor innvirkning.
Men skuddsekundet stikker digre kjepper i tannhjula til klokka utviklere forholder seg til: Unix-tid, som teller antall sekunder siden 1. januar 1970.
Ikke bare i teorien, men også i praksis. The Register forteller at skuddsekunder blant annet skapte trøbbel for Linux-kjernen i 2012 og 2015, og for Cloudflare i 2016.
Nå går derfor utviklerne i Meta, altså praktisk talt Facebook, i et nytt blogginnlegg ut mot skuddsekunder, og mener vi bør finne en bedre løsning.
"With a growing demand for clock precision across all industries, the leap second is now causing more damage than good, resulting in disturbances and outages" skriver utviklerne.
Tid - hvor vanskelig kan det være?
Hva er problemet?
Men hva er egentlig det store problemet? Det er jo bare ett sekund det er snakk om? Og hvordan skal du klare å forklare skuddsekund-greia kjapt og enkelt i lunsjen eller over middagsbordet i kveld?
Vi overlater ordet til en av våre favoritter på Youtube; Tom Scott.
Her er det du trenger å vite om skuddsekunder og problemene det skaper:
Jo mer du veit, og så videre.