Som kode24 meldte tidligere i dag, vil Sparebank 1 SMN stenge nettbanken sin for alle kunder gjennom hele neste helg.
- Hvordan kan man forvente at en nedetid på 2,5 dager er akseptabelt? spurte utvikler og bankkunde Daniel Wetting Johnsrud, og flere har reagert etter artikkelen på blant annet X / Twitter og i kode24s kommentarfelt.
Stenger hele helga: - Aldri hørt om liknende
Nå deler banken mer om hvorfor de måtte ta dette drastiske skrittet.
- SpareBank 1 Utvikling videreutvikler nett- og mobilbank kontinuerlig og produksjonssetter kode uten nedetid. Det er kjernebanksystemene som gjør at vi må stenge ned ved en teknisk fusjon, forteller kommunikasjonssjef Eirin Sørensen Røkke i Sparebank 1 SMN til kode24.
Skylder på kjernebanksystem
Nedetida gjelder bare kundene hos Sparebank 1 SMN og tidligere SpareBank 1 Søre Sunnmøre, som nå skal fusjoneres sammen med SMN, med hovedkontor i Trondheim. Det er denne fusjonen som skaper nedetida.
Men Røkke mener altså at deres egne utviklere er "uskyldige" i denne sammenheng. Bankalliansens egne utviklere i Sparebank 1 Utviklingen lager felles systemer og plattformer for alle bankene, men ikke kjernebanksystemet bak.
Og utfordringen skal ligge i å få overført alle kontoer og lån, i kjernebanksystemet levert av TietoEvry, mellom de to bankene.
- Dette er et spesialtilfelle der det er veldig vanskelig å kjøre systemene i parallell, og hvor vi først og fremst må være sikre på at integriteten blir ivaretatt, sier Røkke til kode24.
- Ingen skal måtte risikere at betalinger feiler, forsvinner eller blir belastet to ganger fordi man forsøker å sjonglere to tekniske virkeligheter på en gang. SpareBank 1 produksjonssetter hundrevis av endringer i uka helt uten nedetid, men akkurat i dette tilfellet er det aller viktigste at det blir gjort riktig. Det er beklagelig at dette påvirker våre kunder, og vårt mål er at vi gjennom god kundeinformasjon i forkant av nedetiden minimerer potensiell påvirkning.
«Akkurat i dette tilfellet er det aller viktigste at det blir gjort riktig.»
Skjedd før
- Når banker skal fusjonere må Tietoevry stenge kjernebanksystemene mens data blir fusjonert, slik at ingen kundedata, konti og så videre går tapt, understreker Røkke i Sparebank 1 SMN.
I Tietoevry, SpareBank 1 Utvikling og banken selv skal det ifølge henne være "til sammen flere hundre mennesker som er i sving" under den tekniske fusjonen.
- Hvorfor kan kundene heller ikke bruke Vipps?
- Fordi kontoen til kunden ikke kan røres mens data blir fusjonert, blir konto-til-konto-funksjonen stengt i Vipps. Det er derimot mulig å bruke Vipps med kort hele helgen. Og både debet- og kredittkort kan brukes som vanlig gjennom helgen, sier Røkke.
- Hva tenker dere om hvor drastisk dette tiltaket er? Har dere gjort noe liknende før, for eksempel?
- Tietoevry er kjernebankleverandør for flere banker enn SpareBank 1-bankene og Tietoevry har hatt mange bankfusjoner allerede i år. I SpareBank 1-alliansen har det vært flere fusjoner det siste året, senest med det som ble hetende SpareBank 1 Sørøst-Norge i fjor høst, og SpareBank 1 Nørdmøre i november 2021. Den samme prosedyren med stenging av kundeflater ble gjort også da; fra fredag ettermiddag til mandag morgen.