Google lanserte onsdag kveld norsk tid den endelige utgaven av Android 14, etter at operativsystemet har vært i beta siden annonseringen på Google I/O i mai.
Utviklere har altså hatt litt tid til å leke seg med det nye operativsystemet, men det er først nå at Android 14 er offisielt lansert – og pushet til Android Open Source Project (AOSP)-repoet.
Google har laget en oversikt over hvilke endringer i Android 14 som påvirker utviklere mest. Under er vår oppsummering.
#1 Ytelse
Noe av det Google har fokusert mest på er å øke ytelsen og effektiviteten til Android-plattformen.
Før Android 14 kunne cachede apper kjøre uten særlig begrensninger. For å redusere mengden bakgrunnsjobber vil Android 14 fryse cachede apper etter en kort periode, slik at de får 0 i CPU-tid.
Google sier de i tester av betaversjonen av Android 14 har sett at cachede prosesser bruker 50 prosent færre CPU-sykluser sammenlignet med Android 13.
Google har også gjort optimaliseringer som gjør det mulig å øke antallet apper som kan være cachet. Dermed er det sjeldnere nødvendig å "kaldstarte" apper – noe som gir raskere oppstart av apper og bedre batteritid. Hvor mange apper som kan være cachet avhengiger naturlig nok av mengden RAM i mobiltelefonen.
#2 Tilpasning
I Android 14 skal det være enda flere muligheter for brukerne til å tilpasse OS-et til egne behov.
Det har blant annet blitt mulig å skalere fontene opp til 200 prosent, mot 130 prosent tidligere. For å unngå at store tekstelementer på skjermen blir for store, har systemet fått en løsning for "ikke-lineær skalering". Det betyr kort fortalt at stor tekst ikke skalerer like raskt som liten tekst.
Hvis du allerede har brukt scaled pixels (sp) som enhet for å definere tekststørrelse i appen din, vil du få den nye skaleringen automatisk. Google oppfordrer imidlertid utviklere til å gjennomføre UI-testing med maksimal (200 %) tekststørrelse for å sjekke at alt ser fint ut.
Det er også en del nyheter knyttet til språk- og regionpreferanser som det kan være greit for Android-apputviklere å ta en kikk på.
#3 Støtte for Ultra HDR-bilder
Android 14 har fått støtte for 10-bits HDR-bilder (High Dynamic Range), med støtte for Ultra HDR Image Format. Dette formatet er bakoverkompatibelt med JPEG, slik at apper kan ta dem i bruk enkelt.
Det har også kommet forbedringer til Camera Extensions-API-et, blant annet med mulighet for at apper kan håndtere lengre bildeprosesseringstider. Det kan brukes til å få bedre bilder ved å bruke prosessorintensive algoritmer, for eksempel til å ta bilder i lite lys.
Ellers er det også en del nyheter relatert til hvordan Android 14 håndterer grafikk.
#4 Produktivitet
Ifølge Google skal mange av oppdateringene fokusere på å gjøre utvikleropplevelsen enda mer konsistent, morsom og produktiv.
Mange av oppdateringene som kommer til Android 14 vil gjøres tilgjengelig også på tidligere versjoner gjennom en kombinasjon av Google Play-systemoppdateringer, Jetpack-biblioteker og oppdateringer til Google Play Services.
Takket være OpenJDK 17-støtte og Google Play-systemoppdateringer vil rundt 600 millioner eldre enheter kunne få de nyeste Android Runtime (ART)-oppdateringene som kommer med Android 14. Dette inkluderer ifølge Google enheter som bruker Android 12 eller nyere.
Det har også kommet et nytt Jetpack API som kalles Credential Manager som støtter flere innloggingsmetoder, som brukernavn og passord, passnøkler og mye annet i ett enkelt API.
#5 Personvern og sikkerhet
Også rundt personvern og sikkerhet er det en masse nytt som er relevant for både brukere og apputviklere.
For eksempel vil brukere nå se en ny seksjon i dialogboksen der de gir tilgang til at apper skal kunne lese av GPS-posisjonen. Brukerne vil nå få mer informasjon og bedre muligheter til å kontrollere nøyaktig hva appen skal ha tilgang til.
Brukere vil også kunne velge å gi tilgang til kun utvalgte bilder og videoer på enheten. Google oppfordrer apputviklere til å tilpasse appen til disse endringene ved å følge deres nyeste retningslinjer.
Test app-kompatibilitet
Google skriver at de i Android 14 har gjort de fleste endringer "opt-in" inntil appen "targeter" SDK versjon 34, for å gi utviklerne mer tid til å gjøre nødvendige appendringer.
For å gjøre det enklere å teste og debugge endringer kan mange av endringene nå skrus av og på via utviklerinnstillingene i Android.
Kotlin vs. Java: - Mye unødvendig boilerplate
Google oppfordrer utviklere til å gjøre kompatibilitetstesting og publisere nødvendige app-oppdateringer for å sikre en mest mulig sømløs overgang til Android 14 for brukerne.
Du finner mer informasjon om alle endringene og Googles anbefalinger for hvordan du sikrer at appen din er kompatibel med Android 14 i dette blogginnlegget.