Digdir skrev jobb­annonse med AI, og åpner for jobb­søknader skrevet med AI

– Naturlig å demonstrere at vi "walk the walk", sier Andreas Rafaelsen hos Digitaliseringsdirektoratet. Men ekspert er skeptisk.

Andreas Rafaelsen hos Digitaliseringsdirektoratet tar Karianne Tungs mål om at 80 prosent av offentlig sektor skal bruke AI innen 2025. 📸: Digitaliseringsdirektoratet
Andreas Rafaelsen hos Digitaliseringsdirektoratet tar Karianne Tungs mål om at 80 prosent av offentlig sektor skal bruke AI innen 2025. 📸: Digitaliseringsdirektoratet Vis mer

Det er ingen nyhet at mange arbeidsgivere legger vekk søknader de føler er skrevet med ChatGPT eller annen AI-hjelp. Eller at arbeidsgivere, også i kode24, kan få noia for at det faktisk er tilfellet.

Men hva skjer hvis du søker på en jobb som utvikler ved AI-laben til Digitaliseringsdirektoratet (Digdir), med AI?

De har nemlig selv «samarbeidet» med ChatGPT for å skrive stillingsannonsen, og er åpne om det.

Svarer med hjelp fra ChatGPT

Andreas Rafaelsen er avdelingsdirektør for brukeropplevelse og datadeling hos Digdir. I annonsen heter det seg at han «tar Digitaliseringsministeren på ordet om at 80% av offentlig sektor skal bruke AI innen 2025».

Og i jobbannonsen står det at «Denne annonsen ble skapt i samarbeid med Chat GPT-4» [sic]:

Fra Digdirs jobbannonse. Forøvrig er det ingenting som heter "Chat GPT-4", men en tjeneste som heter ChatGPT og en modell som heter GPT-4.
Fra Digdirs jobbannonse. Forøvrig er det ingenting som heter "Chat GPT-4", men en tjeneste som heter ChatGPT og en modell som heter GPT-4. Vis mer

Rafaelsen sier til kode24 at dette er første gang de har brukt AI i utformingen av en jobbannonse. I det skriftlige svaret på kode24s spørsmål påpeker han at det også er skrevet med litt hjelp fra ChatGPT.

– Vi ser på det som et interessant eksperiment. Vi jobber stadig med å ta i bruk ny teknologi, og som digitaliseringsdirektorat er det naturlig at vi prøver ut slike verktøy i ulike kontekster, sier Rafaelsen.

Hvorfor ble det valgt å bruke AI til å lage nettopp denne annonsen?

– Valget om å bruke AI var motivert av flere faktorer. Siden det var en utlysning for utviklere til vårt AI-team, følte vi det var naturlig å demonstrere at vi "walk the walk" ved å integrere AI i prosessen. Det hjalp oss også med å spare tid i en travel periode, ved å få raskt ned et førsteutkast som vi kunne bearbeide videre, forklarer han.

Advarer mot bevisstløs AI-bruk

Men det er ikke fritt for risiko å gjøre det på denne måten, forklarer Vegard Iglebæk. Han er rådgiver med ansvar for rekruttering hos CoWork.

Iglebæk har tidligere skrevet i kode24 om hvordan det å skrive jobbsøknader med nettopp ChatGPT er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Han sier de siler ut søknadene som åpenbart er skrevet med AI-hjelp, og luker ut søkerne som ikke virket å ha anstrengt seg i søknadsskrivingen.

Han stiller spørsmål ved om Digitaliseringdirektoratet har anstrengt seg da de skrev jobbannonsen.

– Bevisstløs bruk av AI kan gjøre deg lat. Det krever konsentrasjon å forfatte seg kort og konsist. Avsenderen må prioritere innhold og velge et budskap, forklarer Iglebæk til kode24.

Dobbel så lang med AI

Iglebæk påpeker videre at Digdir-annonsen er nesten dobbelt så lang som en del andre utvikler-annonser på Finn, og undrer om det hadde vært mulig å få frem det samme budskapet med færre ord.

  • Annonsen er med tittel og «om oss» på drøye 9.000 tegn.
  • Til sammenligning er tre andre tilfeldig valgte annonser for utviklere denne uka på 3.900 tegn (Ruter), 3.500 tegn (Bouvet) og 4.600 (Sopra Steria).

– Et godt startsted for gode stillingsannonser er å formulere seg forståelig, konkret og kort. Jeg synes Digitaliseringsdirektoratet med fordel kunne redigert stillingsannonsen strammere, legger Iglebæk til.

Berømmer åpenheten

Samtidig berømmer Iglebæk direktoratet for å være åpne om at de bruker AI som «skrivepartner», og han understreker at AI gir fantastiske muligheter.

– Men det er også noen fallgruver: Ordvalget kan bli sjablongaktig, tekstene kan bli lange, det kan bli litt hermetisk, sier Iglebæk.

Tekna-president Elisabet Haugsbø er også tydelig på at det er viktig med åpenhet når det gjelder AI-bruk.

– Vi opplever at denne annonsen har et «stuntpreg», der viktigheten av åpenhet ved bruk av AI understrekes, sier hun til kode24, og legger til:

– Nettopp transparens er viktig i diskusjonen om hvordan vi skal bruke AI. Det bør komme fram om og hvordan AI er brukt.

Haugsbø påpeker også at AI kan bidra til bedre jobbannonser, ved rett bruk. Hun trekker fram som eksempel at annonsen kan bli skrevet om, slik at den treffer flere grupper.

– I dag er det for eksempel et kjent problem at annonser ofte treffer menn bedre enn kvinner, og at de kanskje ikke er tilrettelagt for at folk med funksjonshemming inkluderes. Her kan god bruk av AI være til stor hjelp, poengterer hun.

Avgjørende med manuelle endringer

Så hvor utstrakt er "samarbeidet" om teksten mellom ChatGPT og Digdir?

– Samarbeidet med AI i denne annonsen var hovedsakelig begrenset til å bruke ChatGPT som en kreativ sparringspartner. AI ble brukt til å hjelpe oss med å strukturere annonsen og generere forslag til innhold og formuleringer, spesielt på et tidlig stadium, forklarer Rafaelsen.

– Selv om AI var nyttig for å sette sammen grunnleggende byggesteiner som struktur, tone og oppsett, var det viktig for oss at det endelige innholdet ble formet og kvalitetssikret manuelt, sier han.

Annonsen ble også gjennomgått og redigert av flere teammedlemmer, hvor de bearbeidet språket for å sikre at det «gjenspeilte verdiene, kulturen og humoren de ønsket å formidle».

– Det er også viktig å merke seg at ChatGPT har sine begrensninger, som at den kan komme med feil eller foreslå innhold som ikke alltid er presist. Derfor var det avgjørende at vi håndterte alt innhold kritisk og gjennomførte manuelle endringer, forklarer Rafaelsen.

– Dette sikret at annonsen reflekterte våre intensjoner og verdier, samtidig som vi kunne eksperimentere med hvordan AI kunne være en ressurs i slike kreative prosesser.

Så... kan du søke med AI?

Haugsbø i Tekna er tydelig i sitt svar, på spørsmål om hun tenker det er greit å bruke ChatGPT til å skrive en søknad til en jobbannonse der ChatGPT også er brukt.

– Det kan jo nesten se ut som en invitasjon til å bruke AI i søknaden. Det er uansett viktig at søkeren oppgir om de har brukt AI, og hvordan, sier hun, og fortsetter.

– Det kan i et slikt tilfelle også kanskje være et poeng å oppgi det dersom søkeren ikke har brukt AI. Det kan sikkert også slå positivt ut, sier Haugsbø. Hun understreker samtidig viktigheten av at alle som bruker AI når de skriver annonser og søknader bør legge flid i arbeide.

«Vi ser ikke negativt på søknader generert med hjelp av AI.»

Rafaelsen og Digdir er heller ikke avvisende til å få søknader skrevet med AI-støtte.

– Vi ser ikke negativt på søknader generert med hjelp av AI, spesielt ikke når vi leter etter personer med kompetanse innen AI, sier han.

Rafaelsen påpeker at det er flere trinn i en søknadsprosess som hjelper dem finne de rette kandidatene. I tillegg påpeker han i likhet med Haugsbø at det er viktig at søkere kvalitetssikrer søknadene, uavhengig av AI-bruk eller ei.

– Vi ser på AI som et verktøy som kan gi kandidater en bedre sjanse til å formidle sin kompetanse, spesielt de som kan ha utfordringer med skriving eller språk. Det er imidlertid viktig at kandidatene bearbeider teksten, slik at søknaden reflekterer deres egne ferdigheter og stemme, understreker Rafaelsen.