– Digitali­sering av norsk skole har feila, skjerm gjør læringen værre

– Jeg hadde trodd at vi skulle hatt bedre digitale ferdigheter, sier kunnskapsministeren.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) på skolestart for førsteklassinger på Brynseng skole i Oslo. 📸: Amanda Pedersen Giske / NTB
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) på skolestart for førsteklassinger på Brynseng skole i Oslo. 📸: Amanda Pedersen Giske / NTB Vis mer

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) går i rette med skjermbrukutvalget på flere punkter. Hun mener digitaliseringen av norsk skole har feilet.

– Ja, jeg mener det. Jeg hadde trodd at vi skulle hatt bedre digitale ferdigheter. Vi har tross alt brukt mye ressurser på det i norsk skole, sier kunnskapsministeren til Klassekampen.

Mener skjerm gir dårligere læring

Tirsdag kom den internasjonale undersøkelsen ICILS, som viser at fire av ti norske niendeklassinger scorer på de laveste nivåene i digital kompetanse.

Dagen før kom det regjeringsoppnevnte skjermbrukutvalget med sin rapport. Utvalget har undersøkt barn og unges skjermbruk i barnehagen, skolen og på fritiden.

I tillegg til å slå fast at digitaliseringen av norsk skole har mislykkes, går Nordtun også i rette med skjermbrukutvalget på flere punkter.

Utvalget konkluderer med at det er umulig å slå fast om digitaliseringingen i sum har ført til bedre eller dårligere resultater i skolen. Nordtun er uenig, og slår fast at skjermbruken har ført til dårligere læring.

Uenig om aldersgrense

Nordtun ønsker at staten skal sette en aldersgrense for å bruke sosiale medier til 15 år, noe som er i strid med utvalgets råd.

Utvalget vil ha inn mer såkalt profesjonsfaglig digital kompetanse i skole og barnehage, mens Nordtun ønsker at lærere i barnehagen og på skolen skal få bruke mindre skjerm og flere trykte bøker.

Skjermbrukutvalgets rapport er nå sendt ut på høring.