Vi må snakke om produktivitet.
Det er fire og et halv år siden IT-bransjen ble sendt hjem på grunn av en pandemi. Noen har er helt tilbake på kontoret, noen er litt tilbake og noen stortrives fortsatt hjemme.
Det er ingen tvil om at pandemien endret hvordan vi jobber, men det er fortsatt en diskusjon om hva som er den beste måten å jobbe.
kode24 har hatt flere artikler om nedsidene med å nekte folk hjemmekontor. 4. november kunne vi lese at 1.600 ansatte i Trip.com, innen markedsføring, finans, regnskap og teknologi, ble 1 prosent mer produktive av å jobbe hybrid.
Men hva betyr det?
Hva er produktivitet?
Produktivitet og effektivitet er vanskelig å måle.
Hvordan ville du målt hvor effektiv du selv er? Er det antall pull requests du åpner? Hvor mange oppgaver du lukker i Jira? Hvor mange kollegaer du hjelper?
På 80-tallet var det vanlig å måle en utviklers produktivitet i antall linjer som ble kodet. Man trenger ikke en master i informatikk for å forstå at det er en forferdelig dårlig idé.
Som Bill Gates sa: «Measuring software productivity by lines of code is like measuring progress on an airplane by how much it weighs».
I mitt hode handler produktivitet innen utvikling om å levere mye, med høy kvalitet, som brukerne liker. Man må få skrevet noe kode, men det handler også om å skrive riktig kode. Det er ikke produktivt å bruke et år på å lage noe ingen vil bruke.
«Er det antall pull requests du åpner? Hvor mange oppgaver du lukker i Jira?»
Funksjonsnedsatt: «Hjemmekontor er tilrettelegging!»
Er produktivitet det viktigste?
I moderne utvikling snakker man ofte om KPI-er (key performance indicators) og OKRer (objectives and key results) for målstyring, og det er vel og fint.
Det sier noe om hva som viktig for selskapet (KPI) og hvilken retningen man vil (OKR), men det dekker fortsatt ikke alt som må til for å drive et fungerende selskap.
Psykologisk trygghet er kjempeviktig, men det er vanskelig å måle kvantitativt. For at man skal lage bra ting, må hele teamet være trygge på å stille spørsmål rundt produktvalg, design og kode, samtidig som man stoler på folks ekspertise.
Det er i sånne settinger jeg har lært aller mest, der jeg har vært komfortabel med å stille "dumme spørsmål".
Når det gjelder hvor man jobber kan det også være fint å tenke litt større enn bare på seg selv. I stedet for å bruke lang tid på å formulere spørsmål på Slack, får nyere utviklere raskere og bedre svar ansikt til ansikt. Det er lettere å forstå hverandre i samme rom. Jeg tror at man kan skape trygghet bare ved å bruke tid sammen.
Tvinges på kontoret for produktivitet – så slutter de mest produktive
Flere grunner til å være hjemme
Når det er sagt har jeg full forståelse for at man vil jobbe hjemmefra.
Det kan være en kodeoppgave man trenger ro for å løse, besøk av en rørlegger eller en legetime. Men det kan også være dårlige sjefer og kollegaer, jobbing på noe som man ikke tror selskapet ser verdien av eller deadline-press.
Når folk sier at de misliker å jobbe fra kontoret på grunn av en sjef som følger med over skuldrene deres, så tenker jeg at det kanskje ikke kontor-policyen som er problemet.
Det er veldig viktig at både selskaper og de ansatte reflekterer over hvorfor folk ønsker å jobbe hjemmefra, men også hvorfor noen selskaper kan ønske at de ansatte bruker tid på kontoret. Det kan være et lett valg å jobbe hjemme fra dersom man føler at det er utydelige eller for høye forventninger til hva man skal levere på.
Utviklere streiker over hjemmekontor – tilbudt AI-hjelp
«Den beste måten å jobbe på kan man bare finne ut av sammen.»
Det handler ikke om "produktivitet"
Jeg tror ikke diskusjonen om hjemmekontor, return to office, office first eller hybrid-arbeid handler om produktivitet, selv om det er fristende å peke på tall som forteller at måten man selv vil jobbe er best.
Jeg tror "best" er forskjellig for forskjellige selskaper og for forskjellige team. At team og selskaper endrer seg over tid fører også til at den rette løsningen vil endre seg over tid.
At jeg personlig er glad i å jobbe fra kontoret betyr ikke så mye. Alle har forskjellige jobber, roller, kollegaer, helse, familie og privatliv. Om man er en liten organisasjon der alle er komfortable med hverandre, så kan hjemmekontor være kjempebra. Om man er helt ny utvikler en i massiv organisasjon, blir det derimot veldig vanskelig å forstå kulturen og kollegaene, om alle sitter hjemme.
Det er mange forskjellige behov man bør ta hensyn til.
Jeg tror ikke at det finnes noen fasit når det gjelder kontor-policy. Den beste måten å jobbe på kan man bare finne ut av sammen, så lenge man er ærlig med seg selv og har nok trygghet til å være ærlige med hverandre.