Dobling i bruk av kunstig intelligens fra i fjor

Antallet foretak som har tatt i bruk AI har doblet seg siden i fjor. Men andelen som mener de ikke har nytte av AI vokser nesten like raskt.

Nyhetsbyrået NTB er blant de norske foretakene som har tatt i bruk AI. I likhet med de aller fleste, så er bruken til å generere tekst. Bildet er av administrerende direktør og sjefredaktør i NTB Mads Yngve Storvik, og er tatt i forbindelse med NTBs 150-årsjubileum. 📸: Vidar Ruud / NTB
Nyhetsbyrået NTB er blant de norske foretakene som har tatt i bruk AI. I likhet med de aller fleste, så er bruken til å generere tekst. Bildet er av administrerende direktør og sjefredaktør i NTB Mads Yngve Storvik, og er tatt i forbindelse med NTBs 150-årsjubileum. 📸: Vidar Ruud / NTB Vis mer

21 prosent av norske foretak med minst ti ansatte bruker en eller flere KI-teknologier i år. Det er dobbelt så høy andel som i fjor.

Tallet kommer fra kartleggingen Bruk av IKT i næringslivet, som er laget av Statistisk sentralbyrå.

Tallene viser også at manglende kompetanse og data er blant de største hinderne for å ta i bruk teknologien.

Bruker generativ AI til tekst

Bedriftene oppgir at mye av AI-bruken er innen generativ AI, og da særlig innenfor tekst.

I 2021 og 2023 hadde fire prosent brukt AI til tekstanalyse, mens andelen er 15 prosent så langt i år. Det å generere tekst eller tale har økt fra én og to prosent i de foregående årene, til ti prosent i fjor.

De ivrigste brukerne av AI er innen kategorien informasjon og kommunikasjon. Rundt tre av fem foretak innen kategorien oppgir å bruke en eller flere AI-teknologier.

Tydelige utfordringer

Det største hinderet for å ta i bruk AI, oppgis å være manglende kompetanse. Hele 69 prosent oppgir dette, noe som er høyere enn i 201 (58 prosent, men litt færre enn i fjor (70 prosent).

Det neste største hinderet oppgis å være vansker med tilgang eller kvalitet på data. Dette blir pekt på av 42 prosent. I fjor var andelen med dette problemet 49 prosent.

Tidligere har også kostnader vært pekt ut som en viktig hindring, men denne trekkes frem av stadig færre. De to siste årene er det derimot flere som peker på uklarheter om person- og datavern, samt uklarheter i regelverket.

Det er også verdt å merke seg at stadig flere konkluderer med at «AI-teknologi er ikke nyttig for foretaket». Dette oppgis nå av 18 prosent av foretakene, mot 12 prosent i fjor. Utviklingen er den samme på tvers av de fleste næringer, bortsett fra innen informasjon og kommunikasjon.