21 prosent av norske foretak med minst ti ansatte bruker en eller flere KI-teknologier i år. Det er dobbelt så høy andel som i fjor.
Tallet kommer fra kartleggingen Bruk av IKT i næringslivet, som er laget av Statistisk sentralbyrå.
Tallene viser også at manglende kompetanse og data er blant de største hinderne for å ta i bruk teknologien.
Rapport om AI-satsning: «Norge har havna bakpå»
Bruker generativ AI til tekst
Bedriftene oppgir at mye av AI-bruken er innen generativ AI, og da særlig innenfor tekst.
I 2021 og 2023 hadde fire prosent brukt AI til tekstanalyse, mens andelen er 15 prosent så langt i år. Det å generere tekst eller tale har økt fra én og to prosent i de foregående årene, til ti prosent i fjor.
De ivrigste brukerne av AI er innen kategorien informasjon og kommunikasjon. Rundt tre av fem foretak innen kategorien oppgir å bruke en eller flere AI-teknologier.
Raser mot stadig mer AI-innhold: «Det er frekt!»
Tydelige utfordringer
Det største hinderet for å ta i bruk AI, oppgis å være manglende kompetanse. Hele 69 prosent oppgir dette, noe som er høyere enn i 201 (58 prosent, men litt færre enn i fjor (70 prosent).
Det neste største hinderet oppgis å være vansker med tilgang eller kvalitet på data. Dette blir pekt på av 42 prosent. I fjor var andelen med dette problemet 49 prosent.
Tidligere har også kostnader vært pekt ut som en viktig hindring, men denne trekkes frem av stadig færre. De to siste årene er det derimot flere som peker på uklarheter om person- og datavern, samt uklarheter i regelverket.
Det er også verdt å merke seg at stadig flere konkluderer med at «AI-teknologi er ikke nyttig for foretaket». Dette oppgis nå av 18 prosent av foretakene, mot 12 prosent i fjor. Utviklingen er den samme på tvers av de fleste næringer, bortsett fra innen informasjon og kommunikasjon.