Domeneshop-kunder takka nei, men fikk regning på 5.000 kroner

Domeneshop beklager på det sterkeste, og advarer nå mot eks-partneren til sine nye svenske eiere.

CEO Mattias Kaneteg i Miss Group sier til kode24 at de har avsluttet samarbeidet med EyeonGroup, som har solgt tjenester til Domeneshop-kunder i Norge. 📸: Skjermdump og Miss Group
CEO Mattias Kaneteg i Miss Group sier til kode24 at de har avsluttet samarbeidet med EyeonGroup, som har solgt tjenester til Domeneshop-kunder i Norge. 📸: Skjermdump og Miss Group Vis mer

Tidligere i høst ble det kjent at svenske Miss Group har kjøpt norske Domeneshop.

Den siste uken har kode24 blitt kontaktet av flere som sier de har blitt oppringt av selgere som angivelig skal ha sagt de er fra Domeneshop. Kundene skal ha blitt tilbudt et abonnement på sikkerhetstjenesten EyeOnID.

Til tross for at de har takket nei, skal flere ha opplevd å likevel ha fått faktura for tjenesten.

Sa nei, fikk regning

I kode24-klubben skriver Michael Urrang:

– Det hadde visstnok vært en datalekkasje knyttet til flere av våre domener. Hørtes åpenbart ut som scam, men han hadde helt tydelig innsikt i vårt kundeforhold hos nettopp Domeneshop.

– Jeg sa likevel at vi ikke skulle ha noe som helst, men i går kveld ramlet det plutselig inn en faktura på 5.000 kroner fra Domeneshop, for tjenesten EyeOnID, skriver Urrang.

Urrang skriver videre at han ringte Domeneshop der han fikk hjelp til å få kreditere fakturaen. Men selv om han fikk veldig god oppfølging der, er han skeptisk til å fortsette å bruke domeneleverandøren:

– Vi har kun brukt Domeneshop til parkering av domener og DNS – men når man opplever å bli svindlet av egen hostingleverandør er det nok på tide å finne ny leverandør, skriver han.

Til kode24 legger han etterpå til at han er spent på å følge utviklingen videre.

"Testet et samarbeid"

Også flere andre lesere melder om lignende opplevelser:

– Jeg klarte å nekte til slutt, men det var ikke lett, forteller én.

– Dette var obligatorisk føltes det som. Jeg krevde å få dette skriftlig, men fikk aldri noe.

Når kode24 tar kontakt med Domeneshop og eieren Miss Group, får vi vite at årsaken til at Domeneshop-kunder har blitt oppringt av telefonselgere er at Miss Group har testet ut et samarbeid med EyeonGroup – leverandøren av den aktuelle sikkerhetsløsningen.

– Vi startet på et samarbeid som vi testet denne uken. Men vi hørte på kundene våre og har siden i går avsluttet samarbeidet med EyeonGroup, sier Mattias Kaneteg, grunnlegger og CEO i Miss Group til kode24.

Kaneteg skryter av selve produktet, og sier det er det samme som Telenor selger via sin Safe-pakke på det norske markedet.

– Men telemarketing fungerer ikke for Domeneshop, sier Kaneteg.

«Men vi hørte på kundene våre og har siden i går avsluttet samarbeidet.»

Får masse henvendelser

Domeneshop skriver i en uttalelse til kode24 at selskapet i Norge har de samme ansatte som de alltid har hatt, og at de vil fortsette å levere det de alltid har levert.

Men Domeneshop innrømmer at telefonsalget har vært for aggressivt:

– Når salgsprosesser ikke er ryddige nok, så kan selgere og eventuelle kjøpere misforstå hverandre. Vi ser at dette har skjedd i noen tilfeller. I de tilfellene vi har blitt gjort oppmerksomme på dette, kansellerer vi tjenesten umiddelbart og krediterer fakturaen, skriver Domeneshop til kode24.

– Samarbeidet med disse selgerne er avsluttet.

Domeneshop opplever nå økt pågang fra folk som ønsker å avbestille tjenesten.

– Hos oss er det enkelt å ta bort EyeonID om man ikke ønsker denne tjenesten. Siden vi har økt pågang som følge av dette, bidrar alle med innkommende henvendelser, inkludert “sjefen selv”, skriver Domeneshop.

Avviser tilgang til kundedata

Domeneshop har besvart spørsmål fra kode24-leserne via flere kommentarer i kode24-klubben.

Noen lesere har hevdet at selgerne som har ringt ha hatt tilgang til kundedata, men dette avviser Domeneshop:

– Kontaktinformasjonen er hentet fra WHOIS og Brønnøysundregisteret, og er offentlig tilgjengelig for alle og enhver. På bakgrunn av alle tilbakemeldingene vi har fått, blir det nå gjort tiltak mot denne salgsprosessen, skriver Domeneshop i kode24-klubben.

De skriver videre at de har hatt en salgsprosess der svenske selgere har forsøkt å "pushe" EyeonID-tjenesten, "som selgere gjerne gjør".

– Vi har alltid hatt en ærlig fremtoning hvor kundene selv kan fravelge tjenester de har kjøpt. Dette betyr at om kunder mener de ikke har kjøpt en tjeneste, så kan det fravelges i faktura eller ved kontakt med oss.

– Kanskje vi aldri skulle fakturert tjenesten, men når selgeren gir beskjed om at vår kunde har gitt samtykke til å bestille tjenesten, så må vi stole på det.

Advarer mot eks-partner

Fredag 8. november la Domeneshop ut en melding på sine sider der de advarer mot selskaper som driver med aggressiv markedsføring – blant annet fra et selskap som heter Protectia.

– Vi har fått vite at flere av våre kunder er blitt utsatt for aggressivt telefonsalg fra Protectia. Samtalene foregår som oftest på svensk. Domeneshop har ingen avtale med Protectia. Hvis det gis inntrykk av at dette er et samarbeid, eller noe man må ha som kunde av Domeneshop, så er det usant, heter det i meldingen på Domeneshops nettsider.

I et innlegg på domeneshop.no kaller Domeneshop Protectia for "domenesvindlere", men dette er altså en merkevare som eies av EyeonGroup som Domeneshops eier Miss Group nylig hadde en avtale med i Norge. 📸: Skjermbilde fra domeneshop.no
I et innlegg på domeneshop.no kaller Domeneshop Protectia for "domenesvindlere", men dette er altså en merkevare som eies av EyeonGroup som Domeneshops eier Miss Group nylig hadde en avtale med i Norge. 📸: Skjermbilde fra domeneshop.no Vis mer

Men en våken kode24-leser påpeker imidlertid at Protectia er et varemerke eid av nettopp EyeonGroup – altså selskapet som leverer sikkerhetsløsningene som Domeneshop og Miss Group nå har avsluttet salgssamarbeidet med.

Samarbeidet mellom EyeonGroup ble annonsert i en pressemelding i august.

– Det er korrekt at det var inngått en avtale med EyeonGroup, og at det frem til og med i går var selgere som ringte på vegne av Domeneshop. Denne salgsprosessen er nå stanset som følge av de uryddige salgsteknikkene. Selv om avtalen nevnt i pressemeldingen er reell, var selve salgsprosessen ikke "aktiv" mer enn 4 dager denne uken, skriver Domeneshop på kode24-klubben.

"Beklager på det sterkeste"

Da vi ber Fredrik Björklund, CEO i EyeonGroup, om tilsvar til denne artikkelen, viser han til uttalelsen fra Mattias Kaneteg i Miss Group. Det hører med til historien at Björklund inntil mars i fjor var CEO i Domenshop-eier Miss Group.

EyeonGroup sendte på fredag ut en pressemelding der de bekrefter at samarbeidet med Miss Group er avsluttet. De skriver at de i stedet vil drive direktesalg i Norge under sin egen merkevare: Protectia. Altså selskapet Domeneshop advarer mot på sine nettsider.

– Ovenfor de kundene som har vært utsatt for uærlige salgsteknikker, så beklager vi på det sterkeste. Dette er absolutt ikke metoder vi i Domeneshop ønsker å assosiere oss med, skriver Domeneshop.

– Vi vil avslutte med å si at vi tar lærdom av denne hendelsen, og igjen vil vi beklage ovenfor kunder som har blitt utsatt for dette. Vi vil fremdeles jobbe for at Domeneshop forblir den samme leverandøren dere har lært å kjenne opp igjennom årene.

👉 Følg gjerne den opphetede debatten i kode24-klubben