En kebab-app som bli-kjent-verktøy?
Det er historien til "Babrater", et hobbyprosjekt fra visuell designer Robin Augustin Hansen i Sopra Steria.
Siste fredag hver måned drar han og kollegaene i Sopra Sterias avdeling i Drammen ut i lunsjen for å anmelde kebab, og føre det nøysommelig inn i webappen Babrater.
På det meste har de vært 18 stykker, noe som kan by på utfordringer for restaurantene, flirer Hansen, når han forteller om hobbyprosjektet sitt til kode24.
Kent Robin bygger sitt eget sosiale nettverk: - Motivasjonen er misnøye med de gigantiske aktørene
Bli kjent gjennom kebab
Hansen forteller at det hele startet da han flytta inn på det nyoppstartede Drammen-kontoret til Sopra Steria.
En kveld de hadde team-kveld ble det spøkefullt foreslått å ha kebabfredager. En spøk som plutselig ble til en idé om rangering av kebab, og så et mål om å finne Drammens beste kebab.
Robin tente på idéen, han hadde nemlig vokst opp med fast 17. mai-kebab-tradisjon i hjembyen Kristiansand, og han satt i gang å realisere kebab-fantasien til kontorgjengen.
Azure-tung webapp
- Jeg og en kollega hadde en workshop i starten hvor vi satt opp scoringssystemet i et Excel-dokument, forteller Hansen.
- Det var litt tungvint og lite brukervennlig, så en annen kollega tok dette videre og lagde en rask webløsning ved hjelp av Microsoft Azure Cloud Platform, som ble «Babrater 1.0».
Kollegaen fant også på navnet Babrater - "bab" er forkortelsen for kebab i Drammen, forteller Hansen. Og grunnen til at de valgte en webapp-løsning var simpelthen at det var lett å lage et responsivt design som fungerte på alle flater.
Rent praktisk er web-appen bygget med MVC Razor Pages og Bootstrap, og driftes via Azure App Service. Den er skrevet i C#, og lagrer data i Azure SQL Server.
Til innlogging brukes Azure B2C, et identitetssystem basert på Active Directory.
To steder som skiller seg ut
Hansen forteller at Babrater bruker et scoringssystem som går fra 0,0 til 10,0, med desimaler for å gi en mer nøyaktig poengsum. Parameterne som blir brukt er:
- Salat/grønnsaker og dressing/saus
- Kjøtt/protein (med støtte for vegetaralternativ) og brød
- Karbohydrater, som fries, bulgur og så videre
- Ventetid, service og pris
Han forteller videre at det er to steder som har skilt seg ut på poengskalaen, når "Drammen Kebab Rangers", som gjengen kaller seg, er ute på kebab-tokt.
- Vi har Desi Grill som er på førsteplass til nå, med en score på 7,3/10, der får man en veldig bra kebab. Den er stor, og har ekte lammekjøtt - eller kylling - som ikke er farsekjøtt.
- På en sterk andreplass med en score på 7,2/10 har vi Capadoccia, som er en tyrkisk restaurant. Der er rullekebaben overaskende bra priset med tanke på hva man får. Og den er veldig god. Heller ikke de serverer farsekjøtt som er hakket opp i terninger, men døner-kjøtt, forteller Hansen entustiastisk.
Versjon 2.0 med bildelagring
Det er tydelig at gjengen er godt over snittet engasjert i hvordan man måler kvalitetsforskjell på kebab. Og planlegging av Babrater versjon 2.0 er allerede godt i gang, forteller Hansen.
- Versjon 1.0, som vi har brukt frem til nå har fungert bra, men den er litt simpel. Jeg har et ønske om å ta det enda et hakk videre, og har lagt en prototype i Figma som heter "Babrater 2.0".
Skissen ble tatt godt i mot av de andre medlemmene i Drammen Kebab Rangers, og utviklingsarbeidet er visstnok allerede i gang.
Sammen med en frontend-utvikler og en backend-utvikler bygger Hansen en helt ny PWA med TypeScript-basert React og Chakra UI i front og ny C#-backend.
Nytt fra versjon 1.0 blir også mulighet for å laste opp bilder i Azure Storage.
En utvikler har programmert kattemateren til å gi han godteri hver gang han gjør en commit
«Da vil vi jo fort kartlegge hvor Norges beste kebab er, og vi har plutselig et slags Michelin-system.»
Stjerner som Michelin
Hansen forteller at visjonen med appen og de faste kebabfredagene er å få til et slags "Michelin-system", hvor Drammen Kebab Rangers kan dele ut stjerner eller anerkjennelse til de tre beste stedene i Drammen.
- Det vil øke konkurransen i kebabmiljøet i Drammen, og på sikt gi oss enda bedre kebab. Det er jo vinn-vinn, messer han.
Foreløpig er det kun "Rangerne" som har anledning til å bruke systemet, det er såkalt "invite only" i følge Hansen, altså at man må få en invitasjon. De fleste brukerne er Sopra Steria ansatte i Drammen.
- Men vi har også fått med endel fra Oslo-kontoret. Det er gøy. Kanskje det åpnes mer opp i fremtiden, spekulerer Hansen, før han fortsetter:
- Min visjon er jo at alle i Sopra Steria Norge, som er cirka 3000 ansatte, skal få tilgang til den på sikt. Slik at vi kan "rate" kebaber i alle byene vi har kontorer. Da vil vi jo fort kartlegge hvor Norges beste kebab er, og vi har plutselig et slags Michelin-system. Det kunne hett noe ala «Sopra Sterias kebabguide», hvor folk kan gå inn å finne Norges beste kebab, rangert av Sopra Steria-anstatte.
- Og prikken over i-en er jo om vi kan dele ut diplom eller lignende til de tre beste stedene i hver by. Litt i sånn Michelin-stil. Det tror jeg ville fått fart på konkurransen i kebab-miljøet rundt om.