– Vi vil gradvis slutte å bruke innleid arbeidskraft til å gjøre arbeid som AI kan håndtere.
Det skriver Duolingo-sjef Luis von Ahn i en e-post som er sendt ut til ansatte, og som også er delt på LinkedIn. Det er The Verge som melder dette.
I brevet skriver Ahn at den populære språkappen skal bli et "AI først"-selskap.
– Det å være "AI først" betyr at vi må tenke nytt om mye om hvordan vi jobber. Det å gjøre små justeringer i systemer laget for mennesker vil ikke være nok, skriver han.

Ikke mulig å gjøre manuelt
Ahn skriver at AI for dem ikke bare gir økt produktivitet, men også hjelper selskapet å komme nærmere det som er selskapets misjon.
– For å undervise bra, trenger vi å skape massive mengder med innhold. Å gjøre det manuelt skalerer ikke.
Selskapet har derfor allerede tatt i bruk AI til å skape nytt innhold. Uten dette ville det tatt tiår å skalere innholdet til å nå enda flere mennesker, hevder de.

– Utviklere som ikke bruker AI vil raskt stå uten jobb
– Bryr oss om våre ansatte
Duolingo-sjefen sier avgjørelsen ikke handler om å erstatte Duolingo-ansatte med AI, men om å fjerne flaskehalser slik at de ansatte kan få gjort enda mer.
– Når alt dette er sagt, så vil Duolingo forbli et selskap som bryr seg dypt om våre ansatte.
– Vi vil at dere skal fokusere på kreativt arbeid og virkelige problemer, ikke repetitive oppgaver, skriver Ahn, og fortsetter med å si at de ansatte vil få mer opplæring og nye AI-verktøy som skal hjelpe dem i arbeidet.
Når selskapet ansetter nye, vil bruk av AI være en del av vurderingen ved ansettelsen. Selskapet vil ikke ansette flere hvis det er mulig å automatisere oppgavene, og legger seg derfor på samme linje som Shopify.
