Det ble tidlig klart at norsk IT-bransje skulle engasjere seg i Russlands invasjon av Ukraina. Vi har blant annet sett hvordan norske selskaper gjør det de kan for å sikre sine ukrainske kolleger, hvordan NerdAid har samla millioner fra norske IT-selskaper og hvordan mange vil tilby jobb til flyktningene.
Mange norske tjenester støtter også Ukraina direkte eller indirekte.
For eksempel har Finn-appen de siste ukene hatt de ukrainske fargene på hjerte-knappen sin, Samboer-appen har oppfordra til donasjoner til det ukrainske forsvaret og Vipps har fått en ny donasjonsknapp.
Og det fungerer.
Oppdaterte apper og backend
- Krigen i Ukraina er den største humanitære krisen i Europa etter andre verdenskrig. For oss som jobber i Vipps oppstod det umiddelbart et behov for å gjøre noe aktivt for å hjelpe sivilbefolkningen, sier Ninni Høver, produktsjef for vennebetaling i Vipps, til kode24.
Løsningen ble et eget Vipps-nummer for donasjoner som ble fordelt utover seks hjelpeorganisasjoner, og en egen app-knapp for å gjøre donasjonene enda enklere.
Knappen tok utgangspunkt i en funksjonalitet Vipps allerede har, for å gi de 4,2 millioner brukerne beskjeder, men både iOS- og Android-appene måtte oppdateres, sammen med backenden.
- På backend utvidet vi med funksjonalitet for å kunne vise differensiert budskap per appversjon, slik at eldre versjoner fikk bedre forklaring på hvordan man manuelt kunne donere, forklarer tech lead Lars Tore Skau i Vipps til kode24.no.
Per 29. mars hadde Vipps-nummeret fått 232.000 donasjoner, mange av dem fra den nye knappen, som til sammen utgjør hele 90,8 millioner kroner.
kode24 vil hjelpe ukrainere ut i jobb: - Dette gir oss en mulighet til å bidra
Intern idé
En av de andre virkelige gigantiske appene her til lands, FINN, har også gjort grep. Denne uka lanserte de FINN Hjerterom, som blant annet skal gjøre det enklere for kommuner å finne ledige boliger til flyktningene.
I tillegg har også appen fått Ukraina-farger på hjerteikonet.
- Dette var en idé som dukket opp internt. Vi har brukt det samme konseptet med farget hjerte under Pride-uka tidligere, så vi visste allerede at vi kunne gjøre dette relativt kjapt og med god effekt, forteller "technical domain expert" Fredrik Kvitvik i FINN til kode24.
Også FINN måtte kjøre en oppdatering av alle appene sine for å få endringen ut til folket.
- Hvordan har tilbakemeldingen vært?
- Vi mottar ofte henvendelser og tilbakemeldinger fra brukerne våre når vi gjør endringer på FINN, også i dette tilfellet. Men ikke mange har vært negative.
«Håpet vårt er at disse tjenestene og funksjonene skal kunne gjenbrukes og leve videre.»
Hva med neste krise?
Det finnes flere eksempler. For eksempel den berømmelige Samboer-appen, som oppfordra alle brukerne sine til å donere penger direkte til det ukrainske forsvar, slik skaperen av appen gjorde.
- Men hvordan vil dere forholde dere til framtidige kriger og kriser – har dere tenkt noe på hva som skal til før dere gjør noe liknende igjen?
- For Vipps er det viktig å ta og vise samfunnsansvar i alt vi gjør. Samtidig er det ikke mulig å hjelpe alle, hvor mye vi enn måtte ønske. Derfor har vi gjennom mange år utviklet vi et godt og nært samarbeid med flere norske humanitære organisasjoner, svarer Høver i Vipps.
Her satt Ways' ukrainske utviklere - nå må de norske følges opp etter sterke inntrykk
- Akkurat nå har hovedprioen vår vært å få på plass FINN Hjerterom-løsningene, slik at vi kunne hjelpe på best mulig vis. Håpet vårt er at disse tjenestene og funksjonene skal kunne gjenbrukes og leve videre, også etter krisen vi nå ser i Ukraina, svarer kommunikasjonsrådgiver Adéle Cappelen Blystad i FINN på samme spørsmål.
- Ellers har vi gjort tilsvarende ting tidligere, som da vi opprinnelig lanserte Hjerterom-bolig til leie i samarbeid med Røde Kors da det var flyktningkrise i Syria i 2015/2016. Og så har vi også lansert Gjerdrum-hjelpen og Korona-hjelpen tidligere, for å hjelpe i andre typer kriser.