Endelig har JavaZone gitt ut ny film: – Det begynte med en hårete idé

Etter fem stille år er reklamefilmene tilbake. – Litt paradoksalt i år, sier arrangøren.

I reklamefilmen for JavaZone 2024 fikser kjente leger Helseplattformen med, ja du gjetta det, Java. 📸: JavaZone
I reklamefilmen for JavaZone 2024 fikser kjente leger Helseplattformen med, ja du gjetta det, Java. 📸: JavaZone Vis mer

– Jeg har jobba med det Flexus-billettsystemet til Sporveien og NSB i fire år snart. Fem år. Og jeg synes det er helt utrolig at et prosjekt med mange utviklere kan bli innvikla.

Sånn begynte en av reklamefilmene for JavaZone 2009 – en av de aller mest kjente JavaZone-filmene, og for mange av oss det aller morsomste Espen Ecbko har gjort i hele sin karriere.

Senere kom det hvert år nye reklamefilmer for konferansen i Oslo Spektrum. I 2010 spilte Jenny Skavlan rollen som "Lady Java", i 2014 kom "Game of Codes", og i 2018 ga de ut "Stranger Strings". Men siden "The J-Team" i 2019 har det vært stille.

Inntil nå. For denne uka dukka det plutselig opp en splitter ny film, for JavaZone 2024: "I am a surgeon!".

– All usikkerheten rundt pandemien satte en effektiv stopper for å lage slike filmer. Men vi har de siste to årene opplevd en stadig økende interesse for konferansen fra både deltagere, partnere og speakere, noe som ga oss handlingsrom for å prøve oss på en ny film, forteller JavaZones nye leder Jan Erik Robertsen til kode24.

javaBin som statister

– Hva er egentlig bakgrunnen for at dere begynte å lage slike videoer?

– Dette var en litt hårete ide som et alternativ til å reklamere med bannerannonser på nettaviser eller stackoverflow. Men man fant ut at det var mulig å gjennomføre innenfor omtrent samme kostnadsramme, og JavaZone er jo kjent for å ikke være redd for å prøve nye ting, svarer Robertsen.

Filmene ble en suksess, for å si det forsiktig, og har ifølge Robertsen "stilt i en helt egen klasse" for å skape engasjement rundt konferansen.

javaBin, som arrangerer JavaZone på frivillig basis, lager filmene gjennom diverse produksjonsselskaper, sammen med eventbyrået Macsimum.

Nøyaktig hvor mye penger de bruker på dem sier ikke Robertsen, men det tas av et reklamebudsjett, som de er forsiktige med å øke – for å prioritere ting som heller gir økt verdi til selve konferansen.

– Men vi frivillige i javaBin er absolutt involvert i å lage disse filmene. Statistene du ser i bakgrunnen i begynnelsen av årets film er alle javaBin-ere. Og det er vi som kommer opp med selve ideen for filmen og første utkast til manus, og mye av humoren med små vitser og easter-eggs er det vi som må stå for.

Reklame, men utsolgt

Årets film er blant annet en parodi på TV-seriene House og The Good Doctor, og fadesene rundt Helseplattformen, som også kode24 tok utgangspunkt i for våre parodier i årets påskekrim.

Og for de som ikke helt forstår MUMPS-spøkene i årets video, er dette altså både en sykdom og programmeringsspråket Epic har brukt for å bygge Helseplattformen-systemet sitt – "Massachusetts General Hospital Utility Multi-Programming System", utvikla i 1966.

– Disse filmene er jo ment som reklamefilmer for å selge billetter til konferansen, noe som virker litt paradoksalt i år, siden vi allerede er utsolgt, sier Robertsen.

Men da filmene også virker som merkevarebygging, og som inspirasjon for å få utstillerne til å finne på noe gøy under konferansen, kjørte de på likevel.

– Om du skulle plukke ut noen av favorittene fra åra som har vært, hvilke ligger hjertet nærest?

– Årets film "I am a surgeon!" er selvfølgelig favoritten. Men jeg er også veldig begeistret for Java4ever, og de første filmene med Espen Eckbo.