I går kom Riksrevisjonen med kritikk mot reiseappen til Entur for at den var for lite brukt, og at den mangler både billetter og informasjon om priser for store deler av landet.
– Det er ikke tilfredsstillende at samferdselsmyndighetene ikke har lykkes med å samle alle kollektivreiser i en reiseapp som faktisk blir brukt, sa riksrevisor Erling Schjøtt-Pedersen i en pressemelding.
Slakter norsk reiseapp: «Flere mangler»
Kristian Gravdal er leder for Enturs digitale enhet, og sier til kode24 at han er glad for at Riksrevisjonen setter fokus på sømløshet – og at tjenester skal fungere på tvers av fylkes- og kommunegrenser.
– Det er mål for oss at det skal være mulig å kjøpe alle billetter i Entur-appen, derfor jobber vi målrettet med å få inn flere billetter. Målet for året er at vi skal kunne selge billetter fra alle fylker gjennom appen, sier Gravdal.
Han er likevel litt lei seg for at Entur blir sammenlignet kun med appen.
– Det er ett av 18 team. Det er en viktig tjeneste med hensyn til å gjøre det enklere å reise kollektivt, men det er langt viktigere at vi har felles grunndata, stoppestedsregister og så videre, sier Gravdal.
«Norge er best i verden på å samle denne typen data, og det drukner litt i kritikken.»
Bygger grunnmuren for andre
Gravdal mener det ikke er noe mål i seg selv at alle skal bruke Entur-appen.
Ifølge Gravdal skal Entur først og fremst lage en plattform eller "grunnmur" som de selv eller andre kan bruke til å bygge egne løsninger oppå.
Ved å samle data om blant annet stoppesteder, rutetider og annen reiseinformasjon på ett sted, slipper andre aktører å gjøre den samme jobben på nytt.
Både apper fra Vy, Ruter og andre bruker Entur-API-er og -data i bunn.
Vil ikke konkurrere
– Vi har ingen som helst intensjon om å konkurrere ut Vy eller Ruter. Vi har forståelse for at de vil ha sine egne salgskanaler.
– Hovedfilosofien er at vi tror en grunnmur kan være lik. Så kan selskapene lage egne løsninger på det som er kundenært eller der de vil skille seg ut.
Nesten alle som bruker billettapper i Norge bruker Enturs reisesøk i bunnen, og totalt er det rundt 900 millioner kall i måneden.
– Norge er best i verden på å samle denne typen data, og det drukner litt i kritikken. Men det er supert at det kommer fokus på det å gjøre det enklere å samarbeide på tvers, sier Gravdal.