- Det er ikke slik at vi har sagt at utviklerne våre ikke skal bruke GitHub Copilot, men vi følger med på utfallet av rettssakene knyttet til generativ AI, sier Julia Flament-Wallin, "managing AI engineer" i Capgemini, til kode24.
De siste månedene har generativ AI fått mye spalteplass i media verden rundt - altså kunstig intelligens som skaper tekst, bilder, lyd eller kode, slik blant annet GitHub Copilot gjør.
Samtidig som teknologien vinner fram, har det også dukket opp en rekke spørsmål om teknologien bryter med opphavsretten.
Det mener blant annet åpen kildekode-utviklerne som planlegger et potensielt gruppesøksmål mot Microsoft, som eier GitHub, etter at selskapet brukte deres offentlig tilgjengelige kode for å trene opp Copilot.
Saken kan vise seg å få stor betydning for framtiden til generativ AI-industrien.
Vurderer gruppesøksmål mot GitHub Copilot - for har egentlig Microsoft lov til å bruke koden din?
Viktige spørsmål rundt opphavsrett
Ifølge Flament-Wallin har ikke Gapgemini noe negativt syn på generativ AI-teknologi i seg selv.
- Men det er interessant og veldig viktig fremover å følge med på hva som skjer med lovverket. Etiske spørsmål er én ting, men det er også viktig å følge med på hva som skjer med opphavsrett i møte med denne teknologien, sier hun.
AI-utvikleren trekker fram at flere kunstnere har vært kritisk til DALL-E 2, som er OpenAIs bildegenerator. Her har store mengder med eksisterende kunstverk og annet bildemateriale blitt brukt for å trene modellen.
- Det har blitt stilt spørsmålstegn ved hvordan kunstnere kan kompenseres. OpenAI har selv sagt at de som bruker modellen til å lage kunst vil eie kunsten modellen skaper.
«Når det gjelder Copilot har det vært diskutert i det siste om det kommer til å utrydde utviklerne, men det tror jeg ikke»
Følger nøye med på debatten
Ifølge Flament-Wallin følger Capgemini nøye med på debatten rundt Copilot.
- Men generelt er det ikke sånn at vi i Capgemini ikke skal bruke generativ AI. Det er jo allerede rundt oss hele tiden, sier Flament-Wallin.
Hun viser til at Google Translate allerede i en årrekke har brukt generativ AI. Det samme gjelder Gmail, hvor klienten predikerer hva du skal skrive og kommer med et forslag.
- Det er også en type generativ AI som har blitt trent på folks e-poster. Så kan man jo si at folk gjerne ikke bryr seg like mye om copyright på sine egne e-poster som de gjør med kode.
Vi testa GitHub Copilot på norsk, og det fungerte overraskende bra
Bruker ikke Copilot
- Snakker dere med utviklerne om problemstillingen?
- Det er ikke sånn at utviklerne mine bruker Copilot, og det har ikke vært en konkret diskusjon ennå. Men vi har hele tiden diskusjoner om AI og etikk, senest i forrige uke, sier Flament-Wallin.
Ifølge henne dukker det hele tiden opp etiske spørsmål knyttet til bruken av AI.
- Noen av dem gjelder GDRP og annen lovgivning. Når det gjelder Copilot har det vært diskutert i det siste om det kommer til å utrydde utviklerne, men det tror jeg ikke, sier Flament-Wallin.
Hun viser til at no code-løsninger har vært en "buzz" i mange år.
- Men det har ikke gjort utviklere overflødige i det hele tatt, kanskje tvert imot, sier Flament-Wallin.
Vi spør OpenAI hva hun mener om ukas viktigste utviklersaker. Svarene er skummelt gode
Relevant for erfarne utviklere
AI-utvikleren sier at dersom du skal bruke Copilot, må du være sikker på hva du trenger.
- Ta Python, for eksempel. La oss si at du bruker Copilot og trenger en for-loop, da kan Copilot generere loopen og spare deg 14 tastetrykk. Men det er jo du som utvikler som vet når og hvorfor du trenger dette. Det er ikke slik at Copilot lager, designer eller tenker ut programmer.
Flament-Wallin mener at Copilot først og fremst er relevant for erfarne utviklere for å spare tid.
- Så får vi se hva som blir de juridiske rammene. Dersom utviklerne som saksøker GitHub får medhold, kan det hende at Copilot må rulles tilbake. Men å bruke det i seg selv, ser jeg ikke så stort problem med, sier hun.
Renate Morken, kommunikasjonsrådgiver i TietoEvry, sier at selskapet ikke bruker AI-assistenter i utstrakt grad.
- Men i samråd med kunder er det en vurdering som gjøres fra prosjekt til prosjekt, sier hun.