Ser bedriften etter ansatte som bygger nettsider, har drevet med programmering siden barneskolen og synes det er gøy å knote med arrays?
Vel, de ser etter deg, også. Elevene på det nye faget IT-utvikling mangler nemlig læreplasser.
- Det vi trenger nå er at arbeidsgiverne stiller opp, sier Christian Myhrvold, avdelingsleder i IKT ved Kuben VGS.
Her går 120 elever på linjen Informasjonsteknologi og medieproduksjon, der man kan ta fagbrev i IT-utviklerfaget.
“For bransjen, av bransjen”
Ordningen er ny, det var i 2021 to nye fagbrev innen IT ble fastsatt av Utdanningsdirektoratet: IT-utviklerfaget og IT-driftsfaget.
Da skrev initiativtaker Christoffer Ryeng et innlegg i kode24 der han fortalte om fagbrevene:
“En annen inngangsport til bransjen som ikke er like teoretisk og “skolepreget”, men likevel gir bransjen særdeles dyktige fagfolk med en praktisk systemforståelse under huden. For bransjen, av bransjen.“
Han oppfordret bedrifter til å ta inn lærlinger.
Nå kan man få fagbrev som utvikler på videregående
Skuffende få lærebedrifter
Halvannet år etter mangler elevene lærlingplasser, og konsekvensen blir at flere med interesse for IT-utvikling vil måtte ta fagbrev i IT-drift.
Det synes avdelingsleder Myhrvold er skuffende.
- Alle snakker om mangelen på utviklere, her kan bedrifter gjøre noe konkret for å bedre situasjonen. Vil de egentlig bare skumme fløten?
Han har forståelse for at ordningen er ny og ukjent.
- Vi har et mer etablert nettverk innenfor drift, og der er det en kultur for å ta inn lærlinger. Selv om det er en forskjell på drift og utvikling, burde det være fullt mulig å ha lærlinger innen utvikling også.
«Særlig hos de store, der burde man kunne forvente at de tar det samfunnsansvaret det er å ta inn lærlinger.»
Samfunnsansvar
Skolen og kommunen har egne folk som forsøker å få bedrifter til å ta inn lærlinger til fagbrev i IT-utvikling, men det går trått.
- Særlig hos de store, der burde man kunne forvente at de tar det samfunnsansvaret det er å ta inn lærlinger. Fra noen får vi svar om at de har trainee-ordninger, og at våre elever kan søke seg dit, men de er ikke traineer, de er lærlinger i et løp mot fagbrev, sier Myhrvold.
- Vi konkurrerer selvsagt ikke mot nyutdannede masterstudenter.
- Fagbrev er bedre enn master! mener Frank, som reagerer på "elitisme"
Enormt potensiale
Han presiserer at elevene har lært mye.
- De har hatt to år med mye programmering og store prosjekter. Dersom de får lærlingplass vil de bidra til verdiskapning - som lærlinger. De er unge, de fleste vil være 18 når de starter i lære - så de har ikke “mange års erfaring” - men de har enormt potensiale. Det vil jeg si!
Nå i høst skal elevene på andreåret ut i praksis i bedrifter, men også praksisplasser har vært vanskelig å finne. Myhrvold forteller at slike praksisplasser ofte leder til lærlingplass, da har man tre uker på å finne ut om det er en god match mellom eleven og bedriften.
- Å ta inn lærlinger kan være en fantastisk måte for bedrifter å rekruttere for fremtiden - og gir elevene muligheten til å bli de fagfolkene vi trenger.
Her er tre som ser etter praksisplass:
Kornel Lowczanin (17)
- Fortell om hva du jobber med nå!
- Årsoppgaven i VG1 var å lage en nettside, en portfolio nettside, om oss. For å lage den måtte vi lære mye om design og utvikling. Jeg synes det var gøy, både webdesign og selve kodingen - å få ting til å funke.
- Jeg laget flere programmer til den nettsiden, og nå holder jeg på med en ny side. På den nye skal det skilles mellom admin-brukere og vanlige brukere, og jeg håper å få til en shop-løsning også. Jeg lager alt fra bunn, både back-end og front-end.
- Hittil har jeg jobbet mest i HTML, CSS og JavaScript og det vil jeg gjerne fortsette med. Jeg har også lært om Python og Java, og det mestrer jeg ikke så mye enda, men ser at man kan gjøre mye med det, det virker også spennende.
- Hvorfor har du valgt denne retningen?
- Jeg har vært interessert i programmering siden barneskolen, så derfor valgte jeg det. Og jeg merker at det passer meg, jeg liker å sitte og konsentrere meg på denne måten. Og så er det spennende å skjønne hvordan ting fungerer. Nå har jeg begynt å se på forskjellige nettsider og apper på en ny måte, jeg tenker mer på hvordan de blir laget.
«Jeg har vært interessert i programmering siden barneskolen.»
- Hva må du lære mer om?
- Kanskje IT-drift delen, det er litt vanskelig - mye å tenke på, mye å gjøre og huske på. Det virker som mer pugging enn logikk, og tror det er vanskelig før du virkelig kan det.
- Hva slags praksisplass ser du etter?
- Jeg har søkt mange og mange forskjellige, men ikke fått noen. Så lenge det er utvikling er det greit, men jeg synes det hadde vært gøy å lære mer om koding, webdesign og UX. Vi hadde litt UX i fjor, i år er det mer fokus på programmering. En av de beste tingene med å få en lærlingplass ville være å få lære av folk med erfaring, som har gått den veien selv.
Thomas Gulbrandsen (17)
- Fortell om hva du jobber med nå?
- Prosjektet mitt nå er å kode et spill i Python. Det skal bli et 2D-spill hvor du - forhåpentligvis - skal kunne spille med andre, og så lagres alt i databaser. Så nå driver jeg mye med Python.
- Hvorfor har du valgt denne retningen?
- Jeg har alltid vært interessert i programmering, helt siden jeg var liten, og liker å kunne utvikle ting fra bunnen.
- Hva trenger du å lære mer om?
- Å kommunisere med en server i Python. Det trenger jeg til spillet, men det kommer til å være ganske vanskelig og det er litt utenfor min forståelse.
- Hva slags praksisplass vil du helst ha?
- Jeg har søkt om praksisplass hos mange bedrifter, men ikke fått plass. De fleste har ikke engang svart. Den jeg søkte hos som kanskje virket mest interessant utvikler spill i Javascript, det hadde vært interessant å prøve.
- Det jeg helst vil ha som praksisplass er et sted med bra arbeidsmiljø, der man er tydelig på hva man skal jobbe med - men som også hjelper deg og lar deg se hvordan det ville være å jobbe der i framtiden. Jeg tror jeg kan få praksisplass innen drift, men det er jo ikke det jeg helst vil jobbe med, da.
Oliver Mio Leander Bing-Hansen (17)
- Fortell om hva du jobber med nå?
- I det siste har jeg drevet mye med JavaScript og synes det har vært veldig gøy. Jeg har også planer om å lære MySQL og databaser, i hvert fall nok til å kunne lage årsoppgaven min.
- Årsoppgaven er en nettside med en timer for Rubiks Kube. Ideen er å lage en side som skal regne ut masse snitt, tidligere tider - det er mye mattegreier involvert, og mye knoting med arrays akkurat nå. I helgen var jeg på stevne for Rubiks kube, det er et miljø for det men ganske lite.
- Hvorfor valgte du denne linjen?
- Faren min driver og koder og jobber mye med Python, så det var en inspirasjon til å begynne. Jeg har aldri vært så flink til å lese og skrive men god i matte - og Rubiks kube - så jeg tenkte programmering var noe jeg kunne bli god i. Og jeg liker det godt. Det første året var litt overveldende for en som nesten ikke hadde brukt datamaskin før, bortsett fra å game - det var mye på en gang.
- Hva trenger du å lære mer om?
- Vel, om vi får heavy driftsoppgaver som å sette opp Linux-systemer. Det synes jeg er litt tørt.
- Hva slags bedrift vil du helst ha praksisplass hos?
- Greia er at jeg vet ikke helt hva, men de tingene de snakker om i utviklerfaget virker mye mer interessant for meg enn driftsfaget, derfor søker jeg til utvikling. Men jeg har egentlig ikke noe bransje eller bedrift jeg vil til. Jeg tenker at jeg får en praksisplass - og så er det noe litt tilfeldig vi driver med, og så begynner jeg like det - og så lærer jeg mer, og så blir det interessant. Sånn har det vært hittil i hvertfall.