kode24 har tidligere skrevet om IT-selskapet WAYS som har laget den digitale løsningen Mobilitypass for å erstatte fysiske HC-kort for tillatelse til å parkere på handicap-plasser.
Oppdaget et API «ingen» visste om: – Trist!
Appen ble laget ved hjelp av åpne API-er fra Statens Vegvesen, og skal være klart til å tas i bruk av kommuner som ønsker det.
Nå har imidlertid hele prosessen stoppet opp etter at WAYS ifølge selskapet selv ikke har klart å oppnå kontakt med Samferdselsdepartementet for en avklaring rundt en forskrift som hindrer digital utrulling.
– Det er bekymringsverdig at virksomhetens henvendelser ikke blir besvart, tross purringer, og det gir uttrykk for at denne brukergruppen ikke blir særlig prioritert fra sentralt hold, skriver daglig leder i WAYS, Knut Michael Haugland i en pressemelding.
Må legges på is
Ifølge Haugland må dagens forskrift endres før digitalt HC-kort kan tas i bruk av kommunene. Totalt skal rundt 59.000 brukere kunne ta løsningen i bruk.
– Endring av forskrift er mye enklere enn å ta opp en lovendring, og selv om vi er godt vant med at ting tar tid, er vi bekymret over at Samferdselsdepartementet ikke responderer på våre forespørsler rundt dette. Vi snakker tross alt om en brukergruppe på samme størrelse tilsvarende innbyggertallet til Sandefjord by, sier han.
WAYS har brukt under seks måneder på å utvikle, teste og sette opp den digitale plattformen som kommuniserer med HC-registeret og gir brukeren mulighet til å autentisere seg for å bruke en digital versjon av HC-kortet.
«Vi har alt på plass.»
Men selv om utviklingen har gått raskt på grunn av at HC-registeret allerede eksisterer hos Statens Vegvesen, må den klargjorte plattformen legges på is på grunn av manglende svar og avklaring rundt regelverket og forskrift, skriver selskapet i pressemeldingen.
– Vi har alt på plass. Tjenesten autentiseres med BankID og kommuniserer opp mot Statens Vegvesens sentrale HC-register som kommunene allerede benytter i dag, sier Haugland.
Ifølge Haugland er de imidlertid avhengig av at kommunene takker ja til å rulle ut tjenesten, men dette kan de ikke uten å være i dialog med Samferdselsdepartementet.
Ser på alternativer
Haugland har ikke gitt opp, og det vurderes alternative løsninger for å få rullet ut løsningen. Han reagerer imidlertid først og fremst på manglende respons fra relevante myndigheter.
– Vi har hele tiden ment at tjenesten burde vært etablert gjennom det offentlige, men etter årevis med snakk og lite handling valgte vi på egen risiko å utvikle løsningen på et halvår.
Han mener det viktigste nå er å få avklart om det i det hele tatt kommer en forskriftsendring i nær fremtid eller ikke.
kode24 har bedt Samferdelsdepartementet om en kommentar, og oppdaterer saken når vi eventuelt får dette.