Flere sliter fortsatt – ny fiks fra Microsoft etter havariet fredag

Flere virksomheter sliter fortsatt med datasystemene sine. I mellomtiden har Microsoft lansert en snarvei til å rette opp i problemene.

Apotek 1 har fortsatt problemer, fire dager etter fredagens globale hatahavari. Bildet er et illustrasjonsfoto. 📸: Gorm Kallestad / NTB
Apotek 1 har fortsatt problemer, fire dager etter fredagens globale hatahavari. Bildet er et illustrasjonsfoto. 📸: Gorm Kallestad / NTB Vis mer

En feil på en virussensor fra selskapet Crowdstrike slo i løpet av kort tid fredag ut et betydelig antall Windows-maskiner over hele verden. Ifølge Microsoft kan feilen ha slått ut 8,5 millioner Windows-enheter.

Crowdstrike har lagt ut et innlegg der de tar for seg hvordan det hele kunne skje.

Tre dager etter at havariet var et faktum, er det fortsatt flere aktører som sliter med å få systemene opp igjen.

Crowdstrike rullet tilbake oppdateringen, men mange var også nødt til å fjerne den berørte filen fra den lokale maskinen. Dette krevde en lengre prosess, i tillegg til administratortilgang. Det er noe av det Microsoft prøver å løse med en ny snarvei.

Presenterer tre alternativer

I korte trekk er den nye snarveien at IT-administratorer skal kunne boote den fra en USB-pinne, og la det meste gå på automatikk.

Samtidig vil det fortsatt være behov for å skrive inn en eventuell "recovery key" for BitLocker, og reparere systemet, dersom systemet er lagt opp med dette.

Om systemet har BitLocker, så er safe mode fortsatt alternativet for å slippe skrive inn recovery keys.

Microsoft har også beskrevet prosessen for å tilpasse løsningen, dersom det ikke er en USB-inngang tilgjengelig.

Du kan finne alt her.

Fører fortsatt til problemer

Søndag kveld meldte Crowdstrike at «et betydelig antall» av de berørte maskinene var tilbake i ordinær drift. De opplyste ikke om hvor mange som fortsatt sliter.

Norske Apotek 1 opplyste mandag morgen på nettsidene at de fortsatt har fysiske apotek som sliter med IT-problemer, og de har også stengt tjenesten «hent i apotek» som følge av feilen.

Søndag fortalte kommunikasjonssjef Mai-Bente Paulsen til VG at de jobbet hardt for å få alt i gang til mandag.

– Folk har avbrutt ferier og jobbet ekstra for å få løsningene opp og stå, og for å finne nødløsninger der hvor systemene fortsatt har vært nede, sa hun.

Mandag formiddag melder Direktoratet for medisinske produkter (DMP) at norske apotek skal være tilbake til normal drift.