Det nye språket Carbon ble denne uken presentert av Google-utvikleren Chandler Carruth på konferansen C++ North i Toronto. Språket beskrives av utviklerene bak som en "eksperimentell arving til C++", melder Devclass.
Carruth er teknisk leder for Googles kjerneprogrammeringsspråk og språkutvikling, representerer Google i C++ Standards Committee, og er en bidragsyter til LLVM og Clang.
Foredraget har skapt stor interesse i C++-miljøet, skriver Devclass.
- Vi forstår interessen rundt dette foredraget. Vi vil publisere opptaket så fort som mulig, skriver en organisatørene bak konferansen på Twitter.
We understand the community interest in this keynote. We will post the recording on an accelerated schedule ahead of the other conference videos! https://t.co/pHIWg9QoFz
— CppNorth (@CppNorth) July 20, 2022
Vanskelig å forbedre C++
Carbon-utviklerne forklarer at selv om C++ er det "dominerende språket for ytelseskritisk programvare", betyr arven og den tekniske gjelden at en "gradvis forbedring av C++ er ekstremt vanskelig."
Med Carbon tar utviklerne sikte på å matche ytelsen til C++, opprettholde "sømløs toveis interoperabilitet", samt tilrettelegge for en skånsom læringskurve for C++-utviklere. Carbon er nemlig designet for å fungere sammen med C++, og å gjøre det enkelt å migrere over. Språkets verktøykjede støtter også kompilering av C++-kode, skriver Devclass.
Per-Arne har koda et dataspill i Python og C++ som trener AI: - Det holder med vanlig maskinvare
Versjon 1.0 ferdig om få år
Devclass forteller at årsaken til at det er vanskelig å forbedre C++ ligger i språkets røtter. C++ startet som kjent som en "fork" av språket C, som nå er 50 år gammelt. Ifølge Carbon-teamet er en av de store utfordringene med C++ at folka bak over tid har lagt til heller enn å erstatte språkfunksjoner. Carbon-teamet mener også at C++-komiteen og utviklingsprosessen har vært "orientert rundt standardisering i stedet for design", er treige og unnlater iblant å avgjørelser.
Devclass skriver at Carbon er et forsøk på å komme seg rundt disse problemene ved hjelp av en ny framgangsmåte basert på "open source"-prinsipper. Teamet bak vil også forsøke å lukke et stort hull i C++-økosystemet med en innebygget pakkebestyrer. I skrivende stund er planen å være ferdig med versjon 0.1 av språket i løpet av året. 0.2 i 2023 og versjon 1.0 i 2024 eller 2025.