Forbrukertilsynet har gjennomført en utredning om bruken av kunstig intelligens i reklame. Konklusjonen gjør at de ber om en lovendring.
Spørsmålet var hvorvidt reklame generert av KI, må merkes som retusjert i likhet med retusjerte personer.
Ber om lovendring
Forbrukertilsynet har funnet at markedsføringslovens paragraf to ikke gjelder nøktern bruk av KI, og de ber nå om en lovendring.
– På samme måte som at retusjerte personer i reklame kan føre til kroppspress, mener Forbrukertilsynet at KI-genererte personer også kan føre til et slikt press, sier underdirektør i tilsynet, Nina Elise Dietzel, til Kampanje.
💡 Les kode24s avsløring av hvordan XXL brukte AI-skapte bilder, uten å merke dem:
Disse modellene er AI-genererte. Det sa ikke XXL noe om
Orienteres
Dietzel forteller at Barne- og familiedepartementet, som er det ansvarlige departementet for markedsføringsloven, vil orienteres om tilsynets konklusjon.
Hun understreker likevel overfor Kampanje at Forbrukertilsynet har mulighet til å slå ned på reklame som kan føre til kroppspress etter andre lovbestemmelser.