Frykter kroppspress av AI-skapt reklame, foreslår lovendring

– AI-genererte personer kan føre til kroppspress, mener Forbrukertilsynet, som vil at reklamene skal merkes.

kode24 har tidligere skrevet om hvordan XXL har brukt kunstig intelligens i sine reklamer. 📸: XXL
kode24 har tidligere skrevet om hvordan XXL har brukt kunstig intelligens i sine reklamer. 📸: XXL Vis mer

Forbrukertilsynet har gjennomført en utredning om bruken av kunstig intelligens i reklame. Konklusjonen gjør at de ber om en lovendring.

Spørsmålet var hvorvidt reklame generert av KI, må merkes som retusjert i likhet med retusjerte personer.

Ber om lovendring

Forbrukertilsynet har funnet at markedsføringslovens paragraf to ikke gjelder nøktern bruk av KI, og de ber nå om en lovendring.

– På samme måte som at retusjerte personer i reklame kan føre til kroppspress, mener Forbrukertilsynet at KI-genererte personer også kan føre til et slikt press, sier underdirektør i tilsynet, Nina Elise Dietzel, til Kampanje.

💡 Les kode24s avsløring av hvordan XXL brukte AI-skapte bilder, uten å merke dem:

Orienteres

Dietzel forteller at Barne- og familiedepartementet, som er det ansvarlige departementet for markedsføringsloven, vil orienteres om tilsynets konklusjon.

Hun understreker likevel overfor Kampanje at Forbrukertilsynet har mulighet til å slå ned på reklame som kan føre til kroppspress etter andre lovbestemmelser.