- Metallnøkler er en teknologi fra Antikken. At du må ha en fysisk metallbit for å komme inn der du skal er helt hårreisende, sier Raymond Gulbrandsen, lead API-developer i Unloc, til kode24.
Gulbrandsen er en av veteranene i selskapet Unloc, som lager en løsning som er et slags "vipps for nøkler".
Med Unloc kan du nemlig åpne inngangsdøra med mobilen, og sende nøklene dine til for eksempel håndverkeren som skal pusse opp leiligheten din, svigermor som skal passe barna, eller postbudet.
Appen har rundt 30.000 aktive brukere i måneden.
Sånn skal FotMob bli verdens største: - Vi trodde ikke på iPhone
Teknologiene bak
Selve Unloc-appen er laget i Flutter og kjører på både iOS og Android.
- Vi holder for øyeblikket på å bygge Native-apper ettersom at vi synes at de er litt bedre. Vi har veldig mange låsintegrasjoner med appen. Noen av dem kjører på Bluetooth og andre kjører på IP, sier Gulbrandsen.
Han legger til at plattformen kjører på Cloud Run og Firestore. Ifølge Gulbrandsen har selskapet omtrent 150 GCP Cloud Functions kjørende.
- Tidligere kjørte vi API-et på Cloud Functions, men ved å bytte til Cloud Run senket responstiden seg med 30 prosent jevnt over. Det er helt vilt, forteller han.
- Vi må bort fra spesialiserte mobilutviklere!
Den største utfordringen
Gulbrandsen forteller at den største utfordringen i arbeidet med appen, er at det er mange forskjellige måter å håndtere tilgang på.
For eksempel har leverandørene av låser sine egne - og ofte flere - måter å håndtere de elektroniske nøklene på.
- Vi tar alle disse systemene og gjør dem om til én ting og én måte å behandle brukere og nøklene på. Det å kondensere alt til én kjerne er veldig vanskelig, sier han.
Gulbrandsen legger til at selskapet i dag har integrasjoner med rett under 20 forskjellige låssystemer, og har over 50 forskjellige låsmodeller aktive rundt i verden.
- Siden vi startet har vi åpnet 7,1 millioner dører. Brukerne våre har delt tilsammen 3 millioner nøkler.
Går i strupen på native-kritikken: - Jeg er sjokkert over innlegget!
Kan bli låst ute
- Nedetid kan jo få store konsekvenser for brukerne deres. Har det noen gang skjedd?
- Det har skjedd at vi har hatt nedetid og noen har blitt låst ute. Men det er heldigvis ikke så mange det er snakk om, sier Gulbrandsen.
Han forteller at den dummeste nedetiden selskapet har hatt, var da en styreleder i et borettslag lukket laptopen han hadde insistert å kjøre en nøkkelserver på, på en fredag.
- Vi fikk ikke tak i han før på mandagen, så ingen i borettslaget kom seg inn. Det er lite vi får gjort i disse tilfellene, sier Gulbrandsen.
Norske utviklere liker ikke den nye Ruter-appen: - Viktigere med vær enn når 20-bussen går?
Kritisk at folk kommer seg inn
Ifølge Gulbrandsen skyldes det lille Unloc har av nedetid, at de stort sett ikke får kontakt med leverandørens låssystem.
- Eller at det er ytelsesbegrensninger i access management-systemer vi kommuniserer med, sier han.
Gulbrandsen legger til at Unloc gjør en rekke ting for å forhindre dette:
- Blant annet caching av nøkler og lange retry-perioder. Det er kritisk for oss at folk alltid kommer seg inn, sier Gulbrandsen.