GDPR har gitt Datatilsynet så mye å gjøre at de trenger flere folk

– Saksbehandlingstiden på klager til Datatilsynet er svært lang, melder direktorat.

– Rask teknologisk utvikling gir nye utfordringer for personvernet. 📸: Gorm Kallestad / NTB
– Rask teknologisk utvikling gir nye utfordringer for personvernet. 📸: Gorm Kallestad / NTB Vis mer

En kraftig økning i saksmengden til Datatilsynet om personvern bidrar til at Direktoratet for forvaltning og økonomistyring anbefaler å øke ressursene.

– Rask teknologisk utvikling gir nye utfordringer for personvernet, og det er behov for både å styrke Datatilsynet ressursmessig og effektivisere arbeidet tilsynet gjør, skriver Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) i en ny rapport.

Mer etter GDPR

DFØ roser Datatilsynet for å oppnå mye, selv med knappe ressurser.

Samtidig er økningen i saksmengden sterk etter at personvernforordningen (GDPR) ble innført.

– Saksbehandlingstiden på klager til Datatilsynet er svært lang. Den store saksmengden og kravet om at Datatilsynet må fatte vedtak i alle klagesaker fører også til at tilsynet ikke får frigjort ressurser til mer strategiske oppgaver.

I tillegg etterlyser både offentlige og private virksomheter klarere råd om hvordan de mer konkret kan ivareta personvernreglene i en gitt situasjon.