De fleste har antagelig opplevd å bli oppringt av noen som hevder å være fra «Microsoft support». I mange tilfeller ringer de tilsynelatende fra norske telefonnumre ved å «spoofe» nummeret.
Nå kan det forhåpentligvis bli litt færre av disse plagsomme oppringningene.
Torsdag gikk nemlig Indias Central Bureau of Investigation (CBI) til aksjon mot 76 lokasjoner i India som mistenkes å stå bak denne typen "tech support"-svindel, skriver Bleeping Computer.
CBI LAUNCHES OPERATION CHAKRA-II TO COMBAT AND DISMANTLE ORGANIZED CYBER ENABLED FINANCIAL CRIMES;
— Central Bureau of Investigation (India) (@CBIHeadquarters) October 19, 2023
DURING NATIONWIDE CRACKDOWN, SEARCHES CONDUCTED AT AROUND 76 LOCATIONS; LARGE NUMBER OF DIGITAL GADGETS INCLUDING LAPTOPs, HARD DISC ETC RECOVERED pic.twitter.com/0Jx1DdQ2o9
Aksjonen kom etter et samarbeid mellom CBI, internasjonale politimyndigheter og teknologiselskaper som blant annet Microsoft og Amazon.
«De ulovlige callcenterne som ble raidet av CBI ble satt opp for å utgi seg for å være Microsoft- og Amazon-kundesupport.»
Amazon- og Microsoft-samarbeid
CBI melder at den såkalte Chakra-II-aksjonen er et ledd i deres kamp mot organiserte cyberkrim-nettverk som opererer over landegrensene.
Under aksjonen ble det beslaglagt blant annet 32 mobiltelefoner, 48 bærbare PC-er og harddisker, samt 33 SIM-kort.
Politiet tok også beslag i, og frøs, en rekke bankkontoer. I tillegg ble innholdet av 15 e-post-kontoer sikret.
– De ulovlige callcenterne som ble raidet av CBI ble satt opp for å utgi seg for å være Microsoft- og Amazon-kundesupport. De rettet seg mot over 2000 Amazon- og Microsoft-kunder hovedsakelig i USA, men også i Canada, Tyskland, Australia, Spania og Storbritannia, sier Amy Hogan-Burney, sjef for Microsofts cybercrime-enhet, i en uttalelse.
Amazon skriver i en egen uttalelse at dette er første gang i historien Amazon og Microsoft har gått sammen om å stoppe denne typen svindel.
– Vi er glad for å ha kunnet samarbeide med Microsoft, og mener handlekraftige partnerskap som dette er kritiske for å beskytte forbrukere mot slik svindel, sier kathy Sheehan i Amazon.
Hun oppfordrer andre i teknologibransjen til å jobbe sammen med dem for å stå sammen mot kriminell aktivitet.
Holdt på i minst fem år
Svindlerne brukte ulike internasjonale betalings-gatewayer og kanaler for overføring av penger de hadde lurt til seg av personer i andre land.
Én av metodene svindlerne brukte, var å kontakte ofrene via popup-meldinger som skulle se ut som de var sikkerhetsvarsler fra for eksempel Microsoft. I meldingene sto det gjerne at det var tekniske problemer med datamaskinen.
I popup-meldingen var det et telefonnummer man kunne ringe for å få "fikset problemene". Ringte man dette nummeret kom man til ett av svindlernes call-centre og ble lurt til å installere programvare som ga svindlerne fjerntilgang til PC-en.
I tillegg ble ofrene lurt til å betale svindlerne for å ha fikset problemer som aldri eksisterte.
Kryptosvindel
I forbindelse med raidet slo CBI også til mot kryptovaluta-svindlere som rettet seg mot indere. Totalt skal indere ha blitt lurt for minst 1 millard indiske rupi – rundt 132 millioner kroner.
CBI sier at svindlerne hadde utviklet en falsk kryptovaluta, og så lurte de investorer til å investere i maskinvare som skulle brukes til å "mine" denne ikke-eksisterende kryptovalutaen. Profitten skulle deles mellom investorene.