Google sier opp flere hundre ansatte i annonsesalg-teamet sitt i forbindelse med en omorganisering, ifølge Business Insider.
Det går frem av et internt notat til de ansatte fra Googles forretningsdirektør Philipp Schindler som Business Insider skal ha fått tilgang til.
Oppsigelsene skjer i hovedsak i selskapets "Large Customer Sales" (LCS) -team som tar seg av annonsesalg mot de største kundene.
Oppgaver erstattes av AI
Google er i ferd med å automatisere flere av oppgavene som tradisjonelt har blitt gjort av selgere.
Dette gjøres blant annet gjennom Performance Max, en løsning som bruker kunstig intelligens for å avgjøre hvordan annonsørenes penger kan brukes på en best mulig måte på tvers av de ulike produktene til Google.
En talsperson sier imidlertid til Business Insider at omorganiseringen som skjer nå ikke har noe å gjøre med innføringen av AI-verktøy som Performance Max.
Google har samtidig, ifølge Arstechnica, tatt i bruk generativ AI i stor skala i sine siste annonseprodukter – blant annet i Google Ads, som er selskapets viktigste annonseprodukt.
Nå starter det: Bytter ut ansatte med AI
AI lager annonser
Ett eksempel er en AI-basert chatbot som gjør det enklere for kundene å velge mellom alle de ulike annonseproduktene.
Google har også laget en løsning som ved hjelp av generativ AI automatisk kan lage illustrasjoner og tekst til annonser.
Denne typen bistand til gjennomføring av annonsekampanjer er noe Google tradisjonelt har latt mennesker gjøre for de største kundene, men er nå altså til en viss grad automatisert med den nevnte Performance Max-løsningen.