Google har i flere år snakket om å skru av tredjeparts-cookies som standard i Chrome-nettleseren, slik Safari og Firefox allerede gjør.
Selskapet begynte nylig å teste ut gradvis utfasing av tredjeparts-cookies for en liten del av Chrome-brukerne, og målet har vært å i løpet av året bli kvitt disse informasjonskapslene som kan brukes til sporing på tvers av nettsteder.
Nå skriver imidlertid Anthony Chavez i Google i et blogginnlegg at selskapet dropper utfasingen av tredjeparts-cookies, og heller vil la brukerne velge om de vil ha det eller ikke. Det skriver The Register.
Sterk kritikk
Google har de siste årene jobbet med et alternativ til tredjeparts-cookies, som de kaller Privacy Sandbox. Denne er allerede rullet ut i Chrome, og er laget for å kunne gi brukere mer relevante annonser uten å bruke sporing via tredjeparts-cookies.
Løsningen har imidlertid blitt sterkt kritisert av både personvernforkjempere og andre nettleserleverandører. Nå ser det altså ut til at Chrome-brukere ender opp med både tredjeparts-cookies og den alternative løsningen som var ment å erstatte sporings-cookiene.
Chavez skriver i sitt blogginnlegg at de under testingen av Privacy Sandbox har fått mye tilbakemeldinger fra både konkurransemyndigheter, webutviklere, annonsebransjen og andre.
Men de ser at en overgang til Privacy Sandbox vil "medføre betydelig arbeid fra mange deltakere og vil ha innvirkning på publisister, annonsører og alle som er involvert i annonsering på nett".
– I lys av dette, foreslår vi en oppdatert tilnærming som gir brukerne valgmuligheter. I stedet for å avvikle tredjeparts cookies, vil vi introdusere ny funksjonalitet i Chrome som lar brukerne ta et informert valg som gjelder for all deres nettsurfing, skriver Chavez.
Dårligere resultater for annonsører
The Verge skriver at Google på mandag gikk ut med resultatene fra tester de har gjort med Privacy Sandbox.
Resultatene viste at selv om annonser via Google Ads fungerte godt, så klarte ikke Google like godt som før å engasjere de samme kundene med oppfølgingsannonser.
Dette er hva som gjerne kalles "retargeting" i reklamebransjen, der du ved hjelp av sporingsmekanismer som tredjeparts-cookies eller Privacy Sandbox kan se en annonse eller lese om noe ett sted – og senere få en oppfølgingsannonse et annet sted, for eksempel i søkeresultater på Google.
«Dette er en ekstremt skuffende avgjørelse som bare understreker hvordan Google setter sin egen profitt over brukernes personvern.»
Lena Cohen i The Electronic Frontier Foundation sier til The Register at hun er skuffet.
– Dette er en ekstremt skuffende avgjørelse som bare understreker hvordan Google setter sin egen profitt over brukernes personvern, sier Cohen.
Skal kunne endre innstillinger
Det er uklart hvordan den nye løsningen vil fungere i praksis, men antagelig vil alle Chrome-brukere få opp en dialogboks der de må velge hvorvidt de vil tillate tredjeparts-cookies eller Privacy Sandbox.
– De vil være i stand til å justere valget sitt når som helst. Vi diskuterer denne nye måten å gjøre ting på med regulatoriske myndigheter, og vil samarbeide med bransjen etter hvert som vi ruller det ut, skriver Chavez.
Privacy Sandbox-API-et skal fortsatt være tilgjengelig.