Google har besluttet å skrote en TV-reklame for kunstig intelligens (AI) etter at den ikke ble særlig godt mottatt av enkelte seere.
Reklamekampanjen, som bærer navnet «Kjære Sydney», var ment å vise fram egenskapene til AI-verktøyet Gemini.
Den viser en far som varmt beskriver hvordan verktøyet ble benyttet slik at datteren kunne skrive et fanbrev til den amerikanske friidrettsstjernen Sydney McLaughlin-Levrone.
Du kan se annonsen nederst i saken.
Lytter til tilbakemeldingene
TV-seere har kritisert reklamen for å fremme forestillingen om at foreldre burde overbevise barna sine om å stole på AI framfor for å lære å uttrykke seg på egen hånd.
«Selv om annonsen ble testet før den ble sendt, har vi, gitt tilbakemeldingene, besluttet å fase annonsen ut av OL-planene vår,» sier en Google-talsperson til nyhetsbyrået AFP.
Kritiske innlegg mot reklamen har dukket opp på en rekke Innlegg i sosiale medier-plattformer. Spørsmålene som stilles er om annonsen tegner et positivt bilde av en dystopisk framtid der menneskelig kreativitet svekkes til fordel for AI.
– Elendig
Medieprofessor ved Syracuse University i USA, Shelly Palmer, sier reklamen antyder at en dårlig formulert melding signert et generativt AI-verktøy kan uttrykke en persons følelser bedre enn vedkommende selv.
– Denne reklamefilmen, som viser at et barn bruker AI for å skrive et fanbrev til helten sin, er elendig, skrev forfatter Linda Holmes i et innlegg på BlueSky.
– Hvem vil ha et AI-skrevet fanbrev?
Tidligere i år lanserte også Apple en reklamefilm der musikkinstrumenter, malingsbokser og annet kreativt utstyr ble knust og erstattet av en iPad til tonene av en sang med tittelen «All I Ever Need Is You.»