I slutten av forrige måned kunne Bloomberg avsløre interne stridigheter innad i Rockstar Games – den gigantiske spillutvikleren som snart gir ut tidenes mest ettertrakta spill, Grant Theft Auto 6 (GTA).
Sjefene i selskapet har bestemt at alle deres ansatte måtte komme tilbake på kontoret for fullt. Fra og med 15. april måt alle være alle dagene i uka på kontoret.
Ikke overraskende ble det bråk, og historien fortsetter å utvikle seg:
Nå frykter de ansatte at kontortvangen egentlig er en "stille nedbemanning".
Effektivitet og sikkerhet
Mange Rockstar-ansatte, inkludert utviklerne som sitter i England, jobber mye hjemmefra. Noe de nå altså må slutte med, kanskje helt fram til spillet slippes, etter planen våren 2025.
Eposten til de ansatte skal ha kommet fra deres publiseringssjef Jenn Kolbe, som blant annet skrev, ifølge Kotaku:
– Disse endringene setter oss i den beste posisjonen for å levere den neste Grand Theft Auto på det nivået av kvalitet og polering som vi vet det krever, med en plan mot lansering som matcher skalaen og ambisjonen til spillet.
Rockstar-ledelsen mener at det å ha folka på kontoret både gjør dem mer effektive, og har et sikkerhetsaspekt: GTA6-prosjektet har allerede vært plaga med lekkasjer, som ledelsen mener det er lettere å unngå når folk jobber på jobben.
– Vurder hybrid før du tvinger folk på kontoret
Tilbake til "crunch"
Nesten 180 britiske Rockstar-utviklere har signert et opprop mot kontortvangen. Og fagforeninga flere av dem er medlem av, Independent Workers' Union of Great Britain, har engasjert seg, melder Eurogamer.
– Ansatte på tvers av bransjen er ferdige med å la ledere ta hensynsløse og skadelige beslutninger, og Rockstar-ansatte viser oss starten på hva som kommer hvis de stadig blir ignorert, sier Austin Kelmore i fagforeninga ifølge spillnettavisa.
Både fagforeninga og de ansatte frykter nå mer av den såkalte "crunch"-kulturen Rockstar har vært famøs for tidligere, men sagt de er ferdige med. Altså en kultur hvor man forventes å jobbe enormt mye mot lansering.
– Etter så mange brutte løfter, frykter vi at ledelsen nå gjør det klart for en retur til den giftige "crunch"-praksisen, sier en anonym Rockstar-ansatt til fagforeninga, via Eurogamer.
– Det er sammen, gjennom samarbeid og en sunn balanse mellom jobb og fritid og en sunn arbeidskultur, at vi kan fortsette å lage noen av de mest elska og spektakulære spilla i bransjen, sier en annen.
Kontor-pisking: Folk slutter, sjefer angrer
Ingen Slack og epost hjemme
Spillnettavisa Aftermath melder nå at alle protestene til tross, skal ikke ledelsen ha gjort noen endringer i kravene sine.
– Vi skal ikke få muligheten til å svare på Slack-meldinger og eposter og sånt hjemmefra lenger, som er et stort, stort tap. For mye av jobbinga vår foregår på tvers av kontinenter, sier en anonym Rockstar-ansatt til nettavisa, som frykter at det som før var en Slack-melding, nå blir et møte – på kveldstid.
De ansatte skal ha forståelse for sikkerhetsaspektet ved kontortvangen, samtidig som lekkasjer alltid skal ha vært et problem for dem, uansett hvor de ansatte jobber fra. Men at de blir mer effektive av å jobbe fra kontoret, er et argument få av dem kjøper.
- Hvis du er en programmerer, er det ganske mye lettere for deg å jobbe hjemmefra enn for de som er involvert i skuespill og motion capture og sånt. Men sannheten er, at for de fleste folka blant utviklerne, trenger du ikke å være på kontoret hver eneste dag for å gjøre jobben din, sier en ansatt.
Hver tredje norske utviklerjobb vil ha deg på kontoret hver dag
"Stille nedbemanning"
Det har allerede kommet rapporter om at GTA 6 kan bli utsatt, sist fra Kotaku, som også skal være deler av grunnen til at de ansatte blir tvunget tilbake på kontoret. Men de ansatte frykter at kontortvang ikke akkurat kommer til å hjelpe:
Nå frykter de nemlig at kolleger slutter.
– Vi er ganske bekymra for at vi mister personell av dette, eller at det vil gå utover folks helse, sier en av de anonyme Rockstar-kildene til Aftermath.
– Dette er et veldig anti-foreldre tiltak. Og for folk med funksjonsnedsettelser, er det et massivt problem.
De går så langt som å spekulere i om kontortvangen egentlig er ment som et billigere alternativ til å sparke folk, som en slags "stille nedbemanning". I spillselskapet Activision Blizzard skal kontortvang nettopp ha ført til at folk faktisk slutta, og når folk slutter frivillig, slipper arbeidsgiveren typisk billigere unna.
Som én anonym Rockstar-ansatt sier til Aftermath:
– Hvis du gjør at folk ikke lenger klarer å jobbe i selskapet, har de ikke noe annet valg, enn å slutte.