Halvparten av oss stoler mindre på nyhetsinnhold laget ved hjelp av kunstig intelligens (AI), viser en undersøkelse fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL.
46 prosent av alle nordmenn stoler mindre på AI-nyheter. Det gjelder også når det er kvalitetssikret av journalister, viser undersøkelsen.
– Det betyr at vi må bli enda flinkere til å kommunisere hva vi gjør og hva vi ikke gjør, sier MBLs administrerende direktør Randi S. Øgrey til Kampanje.
Mener det brukes forsvarlig
Stadig flere redaksjoner bruker AI i daglig nyhetsproduksjon, blant annet for å lage korte oppsummeringer av lange nyhetssaker eller for å lage chattetjenester som kan snakke med brukerne.
Kampanje har spurt Øgrey om redaksjoner nå bør tråkke på nødbremsen når det gjelder AI-bruk.
– Mitt inntrykk er at mediehusene bruker kunstig intelligens på fornuftig og forsvarlig måte, svarer hun på det, og fortsetter.
– Men vi må bli flinkere til å fortelle hva vi gjør, dele innsikt og kunnskap og hvordan vi jobber. Det er veldig tillitsvekkende.
AI tok jobben, nå legger de ned selskapet med 10 ansatte
Bare noen sier AI gir mer tillit
Det er også verdt å merke seg at 55 prosent av velgerne sier de har sett nyheter i norske møter, som er merket med å være helt eller delvis AI-laget.
Likevel svarer altså 46 prosent at de får mindre tillit til denne typen innhold. Bare 3 prosent sier de stoler mer på AI-innhold, og andelen er høyere blant de yngste.
44 prosent sier AI ikke påvirker hvorvidt de stoler på nyheter eller ei.
Tallene samsvarer med en annen rapport som kom i sommer. Den viste at norske lesere i stor grad var «ukomfortable» med AI-lagde nyheter.