16-18. November gikk Handmade Seattle av stabelen, og undertegnede hoppet på flyet og kunne for første gang selv delta fysisk etter et par år med digital deltakelse.
Her følger en liten oppsummering av min opplevelse rundt det hele.
Hva er Handmade Seattle?
De beskriver seg selv som "Seattles største konferanse for systemutviklere". Med systemutviklere så snakker vi gjerne om folk involvert innenfor utvikling av operativsystem, grafikkmotorer, verktøystøtte med mer. Dette er ingen strengt definert kategori, og ei noen hard grense for verken foredragene som holdes, eller demonstrasjoner som presenteres.
Handmade Seattle er en konferanse som har sitt utspring fra Handmade-nettverket, hvilket er et forum for utviklere som ønsker å ta en noe mer håndfast og bevisst tilnærming til utviklingsfaget og -arbeidet, som en slags motreaksjon mot enkelte trender i programvareindustrien over årene.
Pølser, pins og pinball - se bildene fra NDC Oslo 2022 i Oslo Spektrum!
Konferansen drives av Abner Coimbre, og er en uavhengig konferanse som helt og holdent drives av billettinntekter og salg av jobbstander.
Målt opp mot kjente konferanser er den forsåvidt ganske liten, men stødig voksende år for år, med dette årets rundt 300 fysisk oppmøtte og omkring 700 digitale deltakere. I tillegg ble den strømmet åpent på Twitch, uten at jeg har tall på hvor mange som fulgte med der.
Årets konferanse var altså en spisset konferanse med kun ett løp, hvorav hovedbolken foregikk over to dager. Den tredje dagen var en mer åpen meetup-dag, der en møttes ulike uformelle steder rundt i Seattle gjennom dagen (museum, pub, toppen av et leilighetskompleks) og fritt omgikk andre deltakere og foredragsholdere.
Så til kjernen: Foredragene
Det var totalt ni foredrag/paneldebatter og rundt ti demonstrasjoner fordelt over to dager.
Noen av disse vil jeg gjerne fremheve spesifikt, men kan samtidig anbefale å se de alle når videoene etter hvert blir offentliggjort.
Foreløpig er det mulig å se rå-opptakene direkte på Twitch, men disse vil etter hvert forsvinne og heller komme ferdigklippet på konferansens nettside, som de foregående årene.
- Midlertidige Twitch-lenker for dag 1:
- Midlertidig Twitch-lenke for dag 2
"Weathering Software Winter" av Devine Lu Linvega
Her tar vi del i Devine sin reise som seilende utvikler, hvor vi dykker ned i kaninhullet som starter med hans forsøk på å laste ned en 11 GB Xcode-oppdatering ved å rullerende heise opp mobiltelefoner i masten for å omgå begrensninger ved data-dekning og strøm i et kappløp mot både sol og teknologi, gjennom sine bekymringer rundt programvarekonservering over tid, og hele veien ned til å ta frem sin egen minimale virtuelle maskin for å kunne migrere til et utvalg av normalt antatt utdatert elektronikk, for å sikre at spillene han lager alltid vil skulle ha et hjem.
Midlertidig link til Twitch-VOD
"Optimism in Design: A Talk about Voxels" av Davis Morley
Davis bruker som eksempel en del av sitt arbeid med en voksel-motor for å la oss ta del i noen iterasjoner i sitt optimaliseringsarbeid grunnet i det evige mantraet "jeg er rimelig sikker på at det finnes en måte å gjøre dette enda bedre på". Fokuset på voksler og CPU/GPU-samhandling til tross er det en filosofi her som relevant i et større perspektiv.
Midlertidig link til Twitch-VOD
"Complexity: Why Can’t We Make Simple Software?" av Peter van Hardenberg
Dette foredraget forsøker å sette ord på hva kompleksitet er, hvilke typer kompleksitet som finnes, og etablere et slags tankesett rundt hvordan en kan tilnærme seg dette.
Peter van Hardenberg er en del av Ink & Switch, et forsknings- og inkubasjonsmiljø for programvare relatert til kreativt arbeid og samhandling. Spesielt liker jeg deres fokus på "local-first" der de etterstreber at samhandlingsprogramvare skal fortsatt fungere selv om vilkårlige skytjenester skulle gå ned.
Midlertidig link til Twitch-VOD
"Talking with Computers & Humans: A Synthesis of Communication & Interaction Models" av Andrew Reece
Denne var tyngre å følge, og jeg skal ærlig innrømme at jeg hadde litt lavt blodsukker da denne informasjonsbomben slapp, så jeg vil nok komme tilbake og se denne i ro og mak når videoene legges ut.
Han gikk her gjennom modeller for kommunikasjon og hvordan disse er relevante i menneske-maskin-samhandlingen. Hvilke metoder vi har til rådighet i interaksjonsarbeidet og hvordan misforståelser kan oppstå. Dette er nok noe som interaksjonsdesignerene rundt meg nok har en langt mer intuitiv forståelse av, men personlig kan jeg sette pris på slike metodiske strategier.
Andrew Reece står bak Whitebox, en av de klart mest interessante profileringsverktøyene der ute for min del.
"It’s Not Survivorship Bias: On Successful Software Endeavors" av Mason Remaley
Med utgangspunkt i sine dypdykk i Steam-statistikker for å avkrefte/bekrefte mulighetene for å overleve som indie-spillutvikler tar Mason oss med på en liten reise i dataanalyse. En lekse for oss alle her er å vurdere hvorvidt statistikkene vi presenteres er relevante for spørsmålene vi faktisk ønsker besvart. Vi kan til og med ende opp med å bli positivt overrasket!
Midlertidig link til Twitch-VOD
Tusenvis av utviklere fylte Oslo Spektrum igjen - se bildene fra JavaZone 2022
Demonstrasjoner
I tillegg til foredragene ble det kjørt et knippe demonstrasjoner med Q&A i etterkant, noen under selve konferansen i tillegg til et eget demonstrasjonsrom der et utvalg utviklere kunne vise frem sine prosjekter.
Noen eksempler:
- Spall - høy-ytelses profiler-UI
- libQuincy - minimalt bibliotek for lydvisualisering
- Magic Poser - et 3D-verktøy for å arrangere personer og scener ifm f.eks. tegning
- Blinded by fear - et skrekkspill med punktskyer som mekanikk
- EmberGen - høy-ytelses sanntidsgenerering av flammer, røyk og eksplosjoner
... og flere som kan sees via hjemmeside og stream.
Avsluttende refleksjoner
Dette har helt enkelt vært den hyggeligste (hansken kastet for kode24-dagen? 😉) og mest inspirerende konferansen jeg har vært på så langt, og jeg kan fint anbefale folk å prøve den ut om anledningen skulle by seg.
De tar hybrid-delen på alvor, så digital deltakelse har heller ikke vært til å kimse av de gangene jeg har forsøkt det.
Selv om konferansen beskriver seg selv som en konferanse for systemutviklere, så handler dette for meg vel så mye om tankesett og tilnærming til utviklerfaget, så vel som hva en konkret skulle jobbe med.
Dette med å bygge avgjørelsene du gjør og koden du skriver (eller aktivt ikke skriver) på forståelse for underlaget du bygger på, så vel som et ufravikelig fokus på og respekt for brukeren, anser jeg som verdifullt uansett hva vi skulle lage.
Selv kom jeg hjem revitalisert og med fornyet motivasjon, i tillegg til et godt knippe nye bekjentskaper på tvers av både landegrenser, organisasjoner og domener.