Microsoft introduserte sin Bing Chat AI-søkeassistent i februar og startet måneden etter med annonser i tjenesten.
Men noen av annonsene som leveres av selskapets egen annonseplattform har vist seg å være skadelige, skriver The Register.
Krever brukerhandling
Ifølge The Register har sikkerhetsselskapet Malwarebytes funnet såkalt "malvertising", altså farlige annonser, som har blitt distribuert via Bing Chat-samtaler.
Nettavisen forteller at annonsene kan settes inn i en Bing-samtale på forskjellige måter. Blant annet når brukeren holder pila over en lenke og en annonse vises før søkeresultatet.
The Register skriver at det er nødvendig med brukerhandling for at annonsene skal kunne gjøre skade. Brukeren må klikke på annonsen, som tar brukeren til et annet nettsted. Her kan de bli utsatt for phishing, pådytta skadevare, eller at det blir utnyttet feil for å kapre maskinen.
Har fjernet innhold
– Våre innholdsretningslinjer forbyr reklameinnhold som er villedende, uredelig eller som kan være skadelig for brukere. Vi kan bekrefte at dette innholdet er fjernet og at annonsøren ble blokkert fra nettverkene våre, sier en Microsoft-talsmann til The Register.
Talsmannen legger til at Microsoft fortsetter å overvåke annonsenettverket for lignende kontoer og vil iverksette tiltak for å holde kundene beskyttet.