Hvordan ble du utvikler? 📚
Det var en veldig gradvis prosess.
Jeg har alltid likt å lage ting på datamaskinen, og den interessen startet nok med et tegneprogram på storebrors Amiga, en eller annen gang på åttitallet.
På tampen av nittitallet spilte jeg i et punkband, og da vi fant ut at bandet selvfølgelig måtte ha en hjemmeside på Geocities, fikk jeg min første erfaring med koding.
Faktisk oppdaget jeg at det var nesten like morsomt å lage nettsider som å spille i punkband, så de neste par årene fikk vi nye hjemmesider omtrent én gang i måneden.
- Tilfeldig at jeg ble utvikler med utdanning
Etterhvert som designambisjonene ble større, bestemte jeg meg for å lære meg Flash. ActionScript viste seg å bli skjellsettende, og jeg endte opp med å jobbe noen år som “multimediedesigner” (aka: Flash-utvikler) før jeg rømte Oslo og startet for meg selv som frilans webutvikler i 2010.
På det tidspunktet var Flash blitt en dalende stjerne, så jeg kurskorrigerte ganske raskt tilbake til HTML, CSS og JavaScript. Et aller annet sted på veien plukket jeg også opp PHP.
Frilanskarrieren varte frem til 2017, da jeg fikk tilbud om å komme inn i varmen hos gjengen i Værsågod. Det har jeg ikke angret på at jeg takket ja til.
Hva jobber du med for tida? 💪
De fleste dager bygger jeg nettsider, rett og slett. Som regel dreier det seg om rene innholdsnettsteder, men siden internett er blitt så forbasket komplisert, er det ikke sjelden at det kreves en eller annen form for skreddersydd integrasjon eller noe annet vrient på toppen (eller i bunnen) i tillegg.
«Vi bruker også React eller Vue der det er hensiktsmessig, og er blitt glade i Tailwind CSS.»
Jeg liker egentlig godt den slags oppgaver, men hovedfokuset i prosjektet bør helst ligge på design, innhold og brukeropplevelse - som er den typen jobber vi helst tar på oss i Værsågod.
Når det kommer til stacken vår, prøver vi å ikke gjøre ting mer komplisert enn strengt nødvendig. De fleste nettsidene vi leverer er bygget på Craft CMS, med maler i Twig/HTML og en dæsj JavaScript på toppen. Vi bruker også React eller Vue der det er hensiktsmessig, og er blitt glade i Tailwind CSS.
Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg? ☕
Jeg bor et stykke ut på landet i Vestfold, så en typisk arbeidsdag for meg er på hjemmekontoret med fire katter, en hund og en kanne kaffe.
Som regel drar jeg inn til Oslo-kontoret én gang i løpet av uka, og ellers kjører vi interne møter over Whereby og tastes på Slack. I koronaperioden innførte vi også faste, virtuelle “kaffeprater”, som vi har fortsatt med. Fysiske møter avtales alltid tilstrekkelig tid i forkant til at jeg rekker å kjøpe bussbillett.
Ukeplanen min blir sirlig komponert av vår dyktige prosjektleder. Den gir meg muligheten til å bruke mest mulig tid på prosjektet jeg jobber på til enhver tid, samtidig som det er lagt inn tilstrekkelig med buffere og luker til å kunne håndtere support- og vedlikeholdsoppgaver underveis uten å bli sprø.
I tillegg har jeg veldig stor frihet til å strukturere min egen arbeidsdag, og til å forvalte tiden min slik jeg mener er best.
Hva er ditt beste tips til et verktøy andre burde begynne å bruke? 🔨
På programvarefronten kan jo et slags tips være at Edge har blitt den beste browseren på Mac i 2021, det er det kanskje ikke alle som vet. For en fyr som har slåss mot Internet Explorer mesteparten av sitt voksne liv, føles det nesten litt surrealistisk, men sånn har det blitt.
I tillegg kan jeg nevne den lille Mac-appen CleanShot, som har vært en gamechanger for skjermdumper, og PixelSnap, som har gjort det samme for måling av avstander, dimensjoner og mellomrom på tvers av alle de rare designprogrammene vi får levert underlag i.
Det siste, og beste tipset er å huske på å teste løsningene man bygger med skjermleser og tastaturnavigering. Automatiserte verktøy for testing av tilgjengelighet er et fint supplement, men erstatter ikke manuell testing.
Gaute om Vite: - Lover deg at du ikke går tilbake
Hva har du lyst til å lære mer om framover? 🦉
Universell utforming og tilgjengelighet generelt.
Jeg kunne også tenke meg å lære meg spillutvikling og har knotet rundt i Unity mer enn én gang, men alt tyder på at det blir med drømmen.
Hva er det verste du kan bli spurt om på jobben? 🔥
Jeg har ærlig talt lite å klage på, så det må bli vedlikehold av eksisterende prosjekter. En veldig viktig, men ikke spesielt spennende jobb!
Dårlig dokumenterte APIer er heller ikke noe stas.
Når ble du sist flau, nervøs eller stressa for noe på jobb? 😅
I løpet av årene har jeg blitt flinkere til å unngå å havne i situasjoner i jobbsammenheng hvor jeg har noe å være flau eller nervøs for.
Litt av nøkkelen for meg er å være helt åpen på hva jeg er god og mindre god på, og ikke nøle med å spørre om hjelp hvis hvis hodet begynner å dyppe under vann. På den måten unngår jeg at jeg vikler meg inn i situasjoner hvor jeg kanskje ikke har helt kontroll.
Det er også en god motgift til såkalt imposter syndrome, som jeg kunne føle litt på tidligere.
- Vil jeg ha dette på GitHub? Så andre kan se dette rotet?
I tillegg: når jeg driter meg ut, for eksempel dersom jeg produksjonssetter en kjedelig bug, strukturerer tiden min for dårlig eller rett og slett tar en dårlig beslutning, så prøver jeg å være åpen og ærlig om det også. Shit happens, og lufta går som regel raskt ut av ballongen når man snakker høyt om sine egne tabber. I beste fall lærer alle noe, slik at noen andre slipper å løpe inn i den samme veggen neste gang.
Hva synes du norske utviklere bør bli flinkere på? 🙏
Først og fremst tenker jeg at fagmiljøet fortsatt har en vei å gå med tanke på mangfold. Det har nok blitt bedre, men “utviklere" er fortsatt en relativt ensartet gruppe.
Jeg mener at alle utviklere har et visst personlig ansvar i å bidra til at alle føler seg velkomne og inviterte til å gå inn i yrket og rollen.
«Det har nok blitt bedre, men "utviklere" er fortsatt en relativt ensartet gruppe.»
For det andre: Jeg mener at det er en tendens hos utviklere å bli i overkant entusiastiske over ny teknologi, uten å reflektere noe særlig over hvilke fordeler og ulemper de nye verktøyene, rammeverkene eller metodikkene nødvendigvis vil ta med seg inn i konkrete prosjekter og løsninger, i forhold til andre alternativer.
I teorien kan man jo nå til dags bruke nesten hva som helst til å utvikle nesten hva som helst, men uansett hvilke verktøy man velger vil det alltid ligge avveininger i det å velge bort det ene, til fordel for det andre, ikke minst sett i lys av de konkrete løsningene vi faktisk bygger og menneskene vi bygger dem for. Disse avveiningene tror jeg kanskje en del av oss burde ha et mer bevisst forhold til.