«Her snakker vi ekte programmering, si!»

Hvordan de lagde spill i gamle dager, morsomme sketsjer om AI, seniorutviklere og fonter (!) – og mye mer i ukens Lørdagsgodt!

Hver lørdag samler kode24-redaksjonen det morsomste og mest interessante vi har kommet over fra uka som gikk, i vår spalte Lørdagsgodt.

Her er noe av det vi fant denne uken – god helg!

PS! Har du sett noe morsomt, interessant eller rart vi burde ta med i neste Lørdagsgodt? Tips oss!

Tospiller-Snake på 80-tallsmaskin

Kurt:

Hva slags datamaskin fikk du for rundt 1,7 millioner 2023-kroner i 1983? Du kunne for eksempel få en Centurion – et digert beist av en maskin som kunne støtte opptil 32 samtidige brukere. Maskinen bruker en AMD Am2901-prosessor, som ble brukt i en del svære business-datamaskiner på 80-tallet. Prosessoren endte faktisk også opp i noen arkademaskiner fra Atari.

Det var én ting Centurion ikke var særlig god på, og det var til å spille spill på. Fyren bak YouTube-kanalen Usagi Electric bestemte seg for å gjøre noe med det – og i videoen under kan du se hvordan får Snake til å kjøre som et multiplayer-spill på den gamle maskinen.

Elsker en god font-sketsj!

Jørgen:

Hvem elsker vel ikke en god font-sketsj? (PS. i designmiljøet sier man visst heller "type"-sketsj).

Sketsj-showet Saturday Night Live hadde nylig Ryan Gosling på besøk, og plasserte ham i en artig sketsj hvor han spiller skaperen av fonten, ehrm... jeg mener typen Papyrus, som mange nok kanskje kjenner igjen som FONTEN fra filmen Avatar. Gosling sin karakter er ikke spesielt fornøyd med sistnevnte.

Lego-Tetris

Ole Petter:

Lego har for lengst hevet seg på videospill-toget, med sine modeller av både Nintendo- og Atari-maskiner. Kanskje den neste blir sjølvaste Tetris?

Det håper i alle fall designeren bak denne kreasjonen, som er overraskende smart og enkel!

Akkurat sånn er senior-utviklere

Kurt:

Nå har ikke jeg jobbet veldig tett på særlig mange seniorutviklere, og jeg tror de fleste er ganske greie. Jeg innbiller meg likevel at det finnes noen som er akkurat sånn som fyren i denne morsomme videoen fra YouTube-kanalen "Programmers are also humans". Han skal intervjue en stakkar som har søkt på en utviklerjobb:

– CV-en ser bra ut, men alt handler om hvor god du er til å velge JavaScript-bibliotek!

Sjekk videoen, kanskje du får noen gode tips om valg av JavaScript-biblioteker og rammeverk. (Jeg tviler)

Verste produktet noensinne

Jørgen:

Lyst til å late som du er Alice i Eventyrland og klatre ned i et virtuelt eventyrland i helgen? Og med eventyrland mener jeg EGENTLIG et slags ormebol.

YouTube-anmelder Marques Brownlee er en favoritt på kode24-kontoret, og denne uka skapte han en slags bisarr kontrovers ved å, hold deg fast, gi en dårlig omtale til et hypet tech-produkt. Produktet heter AI-pin og Brownlee kaller produktet det verste han noensinne har anmeldt. Det var det ikke alle på internett som likte – hvem skulle trodd? Anmeldelsen startet en lang greie på X, hauger av videoer på YouTube, og førte til og med til at Brownlee selv måtte legge ut en video hvor han forsvarte anmeldelsen.

Men, det er altså på starten du bør begynne – anmeldelsen av AI Pin. Fordi den er god, og ganske morsom, og ganske interessant. Ta en titt:

Sannheten om AI

Ole Petter:

Vi i kode24 er mildt sagt... forsiktige, når det gjelder å hive seg på alt som finnes av AI-kjør. Og da digitaliseringsministeren denne uka gikk ut og ville at 80 prosent av offentlige virksomheter skulle "bruke AI" de neste fem åra, begynte jeg rent faktisk å le. For hvorfor det, liksom.

Uansett: En annen som er skeptisk er favoritten Jon Stewart, og hans gjennomgang av den siste utviklinga er både morsom og skremmende og tankevekkende.

Beste forklaringen jeg har sett

Kurt:

Vi hører gjerne at JavaScript kan kjøre bare én tråd av gangen. Likevel er det jo ikke slik at hele programmet ditt stopper opp hver gang du skal utføre en eller annen asynkron oppgave – som å hente data fra et API. Årsaken er selvfølgelig at JavaScript kan delegere ting til nettleserens mange API-er som sørger for å gjøre jobben i bakgrunnen, mens resten av JavaScript-programmet ditt kan fortsette å kjøre.

Hvordan dette fungerer under panseret kan være litt komplisert å få tak på, og involverer ting som call stack, task queue, micro task queue og ikke minst event loopen.

Jeg liker å vite litt om hvordan ting fungerer under panseret, derfor var det utrolig befriende å få Lydia Hallies forklaring. Videoen er bare 12 minutter lang, og er rett og slett den beste forklaringen jeg har sett på hvordan JavaScript – til tross for at den er enkelttrådet – tilsynelatende kan gjøre en MASSE på én gang:

Ekte programmering!

Ole Petter:

Det begynner å bli en forslitt, og ikke spesielt konstruktiv, meme at utviklere i gamledager var så mye flinkere enn utviklerne nå til dags.

Men det er utvilsomt gøy å se hvordan utviklerne av blant annet spill på 90-tallet klarte å få til det de klarte, med så begrensa maskinvare. Her snakker vi "EKTE PROGRAMMERING", si!