Hobby-prosjektet har 30.000 brukere: «Trenger ikke si opp jobben for å gjøre en forskjell»

Kristofer Giltvedt Selbekk i Bekk har mange sideprosjekter, men ett han er mer stolt av enn andre: OPRA.

Kristofer Giltvedt Selbekk er fagsjef i Bekk, og lager på fritiden blant annet OPRA.no. Her fra da han runda 20.000 brukere tidligere i år. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Kristofer Giltvedt Selbekk er fagsjef i Bekk, og lager på fritiden blant annet OPRA.no. Her fra da han runda 20.000 brukere tidligere i år. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

– Du trenger ikke å si opp den vanlige jobben din for å faktisk gjøre en forskjell med sideprosjektet ditt, sier Kristofer Giltvedt Selbekk, fagsjef i Bekk.

På fritiden har han som mange andre utviklere flere hobbyprosjekter – men det er ett han er mer stolt av enn andre: OPRA – Operativ Rabatt.

OPRA er kort fortalt et lukket fordelsprogram for alle operative – som betyr de som jobber eller er vernepliktige i Forsvaret, Politiet, Brannvesenet, Ambulansetjenesten, Sivilforsvaret eller frivillige redningstjenester, samt for veteraner. Du kan også få medlemsskap hvis du har fullført førstegangstjeneste.

Siden sideprosjektet ble lansert i 2021 har tjenesten fått mer enn 30.000 medlemmer og har 700-800 brukere innom om dagen.

– Dette er et hobbyprosjekt jeg faktisk har lyktes med. Det er masse brukere og du føler at du gjør en forskjell. Det er en god følelse, sier Selbekk.

«Dette er et hobbyprosjekt jeg faktisk har lyktes med.»

Startet sammen med barndomsvenn

Selbekk forteller til kode24 at idéen til tjenesten kom da han ble kontaktet av en barndomskompis, Eric Lein. Han fortalte at i USA var det en "thank you for your service"-kultur der mange åpenlyst viser takknemlighet overfor de som gjør en risikofylt innsats for samfunnet – slik for eksempel politifolk og ansatte i forsvaret gjør.

I Norge er vi kanskje ikke så vant til å si direkte til noen at vi setter pris på tjenesten de gjør for å holde oss trygge. Da kom idéen om å gi noe tilbake til disse menneskene på en annen måte:

– Idéen var å lage en rabattjeneste for operative folk. Det er lettere å fremforhandle rabatter for disse for å vise at man setter pris på dem, sier Selbekk.

Eksempler på samarbeidspartnere som operative får rabatter fra gjennom OPRA.no.
Eksempler på samarbeidspartnere som operative får rabatter fra gjennom OPRA.no. Vis mer

– Jeg setter utrolig pris på folk som tør ta den rollen. Som å sette seg i et helikopter og redde mennesker. Dette er folk jeg ser opp til, og det å hjelpe dem er veldig lett for meg.

Selbekk forteller at de raskt fikk opp en nettside laget med React-rammeverket Next.js og headless CMS-løsningen Sanity, samt Chakra UI som UI-bibliotek.

Det ble også etablert et AS sammen med barndomsvennen, som nå flyr redningshelikopter, i tillegg til Sissel som jobber i Politiet.

– Så har vi jobbet for å få flest mulig medlemmer og samarbeidspartnere som vil gi rabatter til medlemmene.

OPRA drives av Eric Lein, Kristofer Giltvedt Selbekk og Sissel Espedal. Den tekniske plattformen er Kristofers sideprosjekt ved siden av fulltidsjobb i Bekk.
OPRA drives av Eric Lein, Kristofer Giltvedt Selbekk og Sissel Espedal. Den tekniske plattformen er Kristofers sideprosjekt ved siden av fulltidsjobb i Bekk. Vis mer

Strenge sikkerhetskrav

Det er ikke noe spesielt banebrytende med teknologiene som brukes i løsningen, det er som nevnt en ganske vanlig Next.js-side.

– Hvis jeg har en tech-stack som fungerer, så bruker jeg det. Og så har jeg laget en React Native-app fordi jeg kan React, sier Selbekk.

– Men jeg har jo lært en masse av den grunn, for jeg var ikke superstødig i React Native før – men nå føler jeg at jeg er det.

Mobil-appen til OPRA er laget med kryssplattformløsningen React Native. 📸: Kurt Lekanger
Mobil-appen til OPRA er laget med kryssplattformløsningen React Native. 📸: Kurt Lekanger Vis mer

Det å lage en medlemstjeneste for ansatte i operative tjenester innebærer at kravene til sikkerhet er skyhøye.

Man vil nødig at uvedkommende skal få tilgang til et medlemsregister med detaljert informasjon om for eksempel ansatte i Forsvaret. Derfor lagres heller ikke slik informasjon.

– Alt må være veldig sikkert. Det får deg til å ta dataminimeringsprinsippene i GDPR på sinnsykt alvor. Det eneste vi lagrer er e-postadressen, forklarer Selbekk.

«Det får deg til å ta dataminimeringsprinsippene i GDPR på sinnsykt alvor.»

For å få tilgang må du imidlertid bevise at du har rett til rabattene, og må laste opp dokumentasjon i form av for eksempel en lønnsslipp eller et ID-kort.

– Så ser vi på det, godkjenner og sletter dokumentasjonen, forteller Selbekk, som sier de har gjort avklaringer på hva de kan gjøre og ikke gjøre.

Det er også en alternativ og anbefalt verifiseringsmetode for Politiet og Forsvaret som ikke krever opplasting av dokumentasjon.

Tar en cut av inntektene

OPRA har ikke som mål å tjene særlig med penger, men planen nå er å finne en forretningsmodell som gjør at andre på teamet skal kunne jobbe med det fulltid. Selbekk selv vil fortsette å jobbe med det tekniske noen timer et par kvelder i uken ved siden av den vanlige jobben sin i Bekk.

– Måten vi finansierer programmet på i dag er at vi får en affiliate-fee hvis noen bruker en rabatt. Kjøper noen for eksempel en TV til 10.000 kroner, så får vi en liten prosentandel av inntektene, sier Selbekk.

Normalt pleier slike "affiliate-fees" å være høyere. Men siden det har vært viktigere for OPRA å gi bedre fordeler til operative enn å tjene mer penger selv, har de ofte endt med å forhandle ned sin egen fortjeneste – mot en høyere rabatt.

– Penger har ikke vært så viktig.

Derfor har også OPRA opprettet et takknemlighetsfond der de deler ut en takknemlighetspris rundt 15.000 kroner til personer de mener har gjort en ekstraordinær innsats.

Det doneres også penger til veldedighet.

– Det er jo hyggelig. Det er det jeg føler et hobbyprosjekt skal være. At man kan gjøre en forskjell, prøve og feile samtidig som vi kan gjøre noe godt for verden, avslutter Selbekk.