Inntil to dager hjemmekontor og tre dager på kontorets ser ut til å være en ganske vanlig praksis blant selskapene vi har bedt om å fortelle om sine hjemmekontorordninger.
Også i Vipps MobilePay har man landet på omtrent denne fordelingen.
– Hovedregelen vår for hjemmekontor er den samme for utviklere og andre roller i selskapet. Vår policy på vårt Oslo-kontor er at man skal være fysisk på jobb minimum 50 prosent i løpet av en arbeidsuke, sier Haakon Bakker, Engineering Manager i Vipps MobilePay, til kode24.
Siden det som kjent er fem arbeidsdager i en vanlig arbeidsuke, som ikke er delelig på to, betyr det ofte i praksis tre dager på kontoret.
20-30 prosent er hjemme
Bakker forteller til kode24 at det også for dem i praksis begynte en ny tidsalder for alt som har med hjemmekontor å gjøre etter covid-19-pandemien.
De har ikke har gjort noen endringer i hvordan de håndterer hjemmekontor etter pandemien, eller har planer om å gjøre det.
– På en gjennomsnittlig dag vil jeg si at mellom 20 og 30 prosent av utviklerne våre jobber på hjemmekontor. Og stort sett, bank i bordet, er teamene flinke til å avtale internt om at de møter opp på kontoret på samme dag. Vi prøver å være flinke til å si ifra dagen før om man møter opp på kontoret eller om man blir hjemme.
Bakker sier de foretrekker at teamet er samlet når man først skal være på jobb fysisk. Derfor prøver de ulike teamene å bli enige om å være hjemme på de samme dagene.
– Det er opp til hvert team å avtale internt hvilke ukedager som passer. I mitt team har vi sagt at mandager er en “kontordag” – så vi prøver alle sammen å komme inn den dagen, men selvfølgelig skjer livet, og det er ikke alltid det passer.
Lånekassen fant ikke folk – løsningen ble hjemmekontor
Vanskeligere å bygge kultur
– Hva er de største ulempene med hjemmekontor, slik du ser det?
– Hvis det blir for mye hjemmekontor, så blir det også vanskeligere å bygge den interne kulturen og team-spirit. God kulturbygging over tid krever at man må bruke tid på omgås og samarbeide fysisk. Alle som har jobbet mye hjemme har vel også erfart at man går glipp av små og store detaljer som dukker opp over pulten og i hverdagspraten, sier Bakker.
Funksjonsnedsatt: «Hjemmekontor er tilrettelegging!»
I Vipps MobilePay trives de fleste godt på kontoret, ifølge Bakker, noe som gir et godt oppmøte.
Den største fordelen med hjemmekontor mener han er større fleksibilitet. Bakker nevner blant annet at man bruker mindre tid på reise, og at det er enklere når håndtverkere skal fikse noe eller barn følges til tannlegen.
– Enkelte utviklere bor litt lenger unna kontoret. Disse jobber naturlig nok mer hjemme, men også de sørger også for ukentlig å komme inn og være en del av felleskapet.