Du får gjerne bedre sjanser for å få en jobb, dersom du har noen som går god for at du er en god medarbeider og et trivelig menneske.
Det er også en kjent sak at det derfor hjelper å kjenne noen slike, som kan gå god for deg, men det er ikke alle som er så heldige.
Som kode24 har omtalt tidligere, har vi blitt en bransje der du kan tjene penger på å gå god for folk, og dermed hjelpe til med å finne fram til kandidaten som blir ansatt.
Nå har søkere i jakt på etter referanser, og referanser på jakt etter noen å anbefale, funnet hverandre. For noen er det en god ekstrainntekt.
Tjente 30.000 dollar i bonus
En tech-ansatt forteller til BNN Bloomberg at han i løpet av halvannet år gikk god for rundt tusen kandidater som søkte jobb der han selv var ansatt.
Flere av disse skal ha fått jobb, og han hevder å ha tjent rundt 30.000 dollar, drøye 340.000 kroner, i ansettelsesbonuser.
Ingen skal ifølge ham ha vist tegn til å bry seg om at stort sett alle kandidatene var vilt fremmede for ham også.
Han er usikker på om noen i det hele tatt oppdaget det.
2022: Nå er bransjen så utsulta på utviklere at de tilbyr familien din 50.000 kroner for å tipse om deg
Forskjell på USA og Norge
Håkon Høgetveit er daglig leder og en av gründerne i det norske teknologiselskapet Vouch. De står bak en rekrutteringsplattform, som bruker anbefalinger i jakta på kandidater, hvor de som anbefaler kan tjene penger om kandidaten blir ansatt.
Han er kjent med problematikken om at ansatte kan misbruke anbefalingsløsninger ved å tilby seg å gå god for folk de egentlig ikke kjenner.
Samtidig sier selskapene han har vært i kontakt med, at problemet med irrelevante og falske søkere er langt verre, særlig blant de aller største selskapene. Det er også en klar forskjell på USA og skandinaviske land, mener Høgetveit.
– Her hjemme skal det mye til for at man setter kredibilitet sin bak noen man ikke aner hvem er, sier han.
600.000 tech-jobber borte på få år, AI får mye av skylda
Utgjør enorm forskjell
Selskapenes vilje til å betale for gode innspill til kandidater, har også vist utslag i hvem de ansetter.
- Ifølge oversikten til Bloomberg har en ekstern kandidat rundt 0,5 prosent sjanse for ansettelse, uten å være anbefalt av en insider.
- Den samme kandidaten har rundt 4 prosent sjanse for å få jobben, dersom de blir anbefalt av noen som jobber i selskapet fra før.
Flere aktører har etablert seg i dette gråsonemarkedet, og tar betalt for å fungere som et bindeledd mellom jobbsøkere og de som er villige til å anbefale fremmede mot betaling.
For det er ikke bare ansettelsesbonusen som frister de som skriver anbefalinger: De tar seg nemlig også betalt for hver anbefaling, fra 3 til 50 dollar (35 til 575 kroner). Prisen henger gjerne sammen med størrelsen på selskapet.
Lar AI matche jobbsøkere med ledige stillinger
Føler de må finne «bakveier»
Høgetveit mener at selve oppbyggingen av slike anbefalings-løsninger er en sentral del av problemet. Da kan folk føle at de tvinges til å finne «bakveier» for å få en anbefaling fra noen som jobber i selskapet.
– Det er dette som skaper et marked for kjøpte anbefalinger. Det gjør at søkere knytter seg til tilfeldige ansatte, som egentlig ikke kjenner kandidaten, sier Høgetveit, og fortsetter.
– Dette er noe vi mener ødelegger hele poenget med anbefalinger – nemlig tillit og kvalitet.
Det er også årsaken til at de har en løsning der hvem som helst kan anbefale en kandidat, ikke bare ansatte i samme selskap. Tanken er at kandidatene på den måten skal kunne få ekte anbefalinger fra folk som faktisk kjenner dem, forklarer han.
– Det fjerner behovet for å «hustle» seg til en anbefaling fra en fremmed som tilfeldigvis er ansatt, og gir en mer autentisk prosess.
Sjekking på LinkedIn: «Slutt å ødelegge andres karriere!»
Hevder det er innafor, men...
En av aktørene innen det omtalte gråmarkedet, Refermarket, hevder selskapene godtar praksisen som har etablert seg.
– Vi har tatt kontakt med selskaper, og sammen med advokater kommet fram til at dette er en lovlig praksis. Selskapene forholder seg til dette som "courtesy referrals", skriver de på sin FAQ-side.
Storbanken Goldman Sachs er ikke helt enig i tolkningen til Refermarket.
– Å gi denne formen for anbefalinger bryter med våre regler og krav til ansatte, oppgir de til Bloomberg.
En talsperson for Google slår fast at anbefalingene skal være basert på personlig kjennskap til kandidaten, og sier de også går over anbefalingene før de blir inkludert i bunken over kandidater.
Flere store aktører som Microsoft, Nvidia og Spotify ønsket ikke kommentere saken. Meta, Amazon og IBM besvarte ikke henvendelsen fra Bloomberg om saken.
Og konsekvensene kan bli store, ifølge Nolan Church, CEO i FairComp.
– Ryktet ditt er det mest verdifulle du har. Det tar en evighet å skape et godt rykte, men bare et par sekunder å ødelegge det, sier han til Bloomberg.