Ifølge blant annet The Register og rapporter på nettsteder som følger med på nedbemanning i teknologibransjen, er IBM i gang med å kvitte seg med enda flere folk.
Spesielt seniorutviklere, som typisk har høye lønninger og dermed en større kostnad enn yngre utviklere.
IBM sier til The Register at det bare skal dreie seg om en «ettsifra prosentandel», men med 288.000 ansatte utgjør selv bare én prosent nesten 3.000 folk.
Den store blå giganten har tidligere sagt at de vil erstatte tusenvis av folk med AI, men ifølge anonyme IBM-ansatte er dette tragikomisk feilslått.
For utviklerne hos IBM får bare lov til å bruke én assistent, deres egen WatsonX Code Assistant, og den skal være så dårlig at utviklerne heller velger å ikke bruke noe som helst.
"Årevis bak ChatGPT"
Ifølge IBM-ansatte The Register har prata med, som vil være anonyme, har ledelsen deres lenge snakka om AI skal ta over mer av blant annet programmeringen i selskapet.
– Men hele "outsource til AI"-greia er en myte, som de øverste lederne av en eller annen grunn tror på, sier en av dem.
IBM har, som alle, sine egne AI-produkter, under WatsonX-paraplyen. Blant annet WatsonX Code Assistant.
– Men sannheten er at WatsonX-chatbottene er årevis bak ChatGPT. Web-grensesnittet var så grusomt ødelagt at det var ubrukelig fram til juli 2024, sier en av de anonyme kildene.
Norsk sykehus tar IBM til retten: – Må virke hele tida
Ingen vil bruke WatsonX
Andre anonyme kilder bekrefter dette, og at tjenester som GitHub Copilot er milevis foran IBMs egne.
– Direktøren trygler utviklerne om å bruke WatsonX. Men ingen gjør det, utenom kanskje én eller to folk, sier en av kildene.
Så da kan vel heller utviklerne bruke de andre, gode AI-verktøyene, da?
Neida, ifølge kildene lar ikke IBM utviklerne deres bruke andre AI-assistenter. Dermed skal IBMs utviklermiljø ligge langt bak resten av bransjen når det gjelder hvor flinke de er til å bruke slike verktøy.
Ifølge Stack Overflow sin siste utviklerundersøkelse, var det praktisk talt ingen som brukte WatsonX-verktøyene, mens 82 prosent brukte ChatGPT, og 41 prosent GitHub Copilot:
"Teip og håp"
Da dette altså skjer samtidig som IBM nedbemanner, spesielt blant sine seniorutviklere, og visstnok heller ikke ansetter nye utviklere utenfor India, skal de ha de endt opp med teknologi som også henger etter.
– Vår nettverk-firmware er så utdatert. Vi snakker om greier som var end-of-life i 2020, som leverandørene har slutta å støtte, sier en anonym IBM-ansatt.
– Hele nettverket vårt henger sammen med teip og håp.