Flu Hartberg, Steffen Kverneland, Fam Irvoll og Anna Fiske er blant 35 kjente illustratører, som nå sender et åpent brev til Posten.
– Vi som skriver dette brevet, er hardt arbeidende illustratører og kunstnere, som for tiden står midt i en kamp mot bruk av kunstig intelligens-genererte bilder, og vi tror nesten ikke våre egne øyne, innleder de brevet og fortsetter:
– Vi har blitt vant til å se at enkelte velger å gå for AI-genererte glossy og bløtkakeaktige bilder fremfor å benytte seg av en illustratør av kjøtt og blod, men at man her velger å bruke kunstig intelligens i stedet for barnetegninger er rett og slett, i mangel av et annet ord: Nitrist.
– Tatt våre tegnestiler
De to julefrimerkene, lansert torsdag, forestiller en snømann på ski og en smilende hundevalp med nisselue på en kjelke. Posten ga i fjor to sjetteklasser i oppdrag å lage frimerkene – men kun ved å bruke kunstig intelligens.
Ifølge pressemeldingen var Posten fornøyd med kreativiteten og engasjementet i forslagene.
Frimerkedirektør Halvor Fasting kalte det «et eksempel på hvordan vi kan kombinere teknologi med menneskelig kreativitet på en morsom måte».
Det kontrer illustratørene med å påpeke:
– Denne «artige» teknologien er basert på trening av AI ved å «skrape» internett for ekte menneskers kunstverk uten at vi har blitt spurt eller blitt kompensert. Som en tyv har altså disse selskapene over natten tatt våre tegnestiler og teknikker, og tilbyr skyggevarianter av vårt arbeid gratis, skriver de i brevet.
Dermed møter Posten mye av den samme kritikken Ruter fikk i fjor, da de brukte AI til å lage julereklame.
Linux-skaper om hypen rundt AI: «Jeg hater den!»
Fare for jobbene
Illustratørene peker også på flere problemer med å bruke AI-bilder, særlig av en dels statlig institusjon.
– Vi som har illustrasjon som levebrød, står i fare for å miste verdifulle jobber på grunn av denne lettfattelige tiltroen til ny, etisk tvilsom teknologi.
De hevder videre at Posten «dytter barn foran seg» når de tar i bruk AI, og mener Posten kommer «veldig uheldig» ut i sin kampanje. Nå ber de 35 illustratørene Posten om å ta et aktivt valg, og kommer med henstillingen:
– Ønsker dere å ødelegge for kreative yrker i Norge, eller ønsker dere å stille dere bak oss, og støtte oss i den vanskeligste situasjonen vår yrkesgruppe noensinne har stått overfor?
Posten kutter 250 folk – usikkert om utviklere må gå
Posten: – Et engangsstunt
– Jeg har forståelse for illustratørenes synspunkter. Vi har ingen planer om å kutte ut dyktige kunstnere og designere til å lage våre frimerker. Dette var et engangsstunt, som vi syntes var riktig og morsomt å gjøre, sier frimerkedirektør Halvor Fasting til NTB.
Han sier «det ligger i Postens DNA» å utforske ny teknologi. Da man fikk ideen til å prøve noe nytt til 2024-julefrimerkene, ble Drøbak valgt fordi det er «julebyen». Fasting forteller at man møtte skoleklassene sammen med Postens avdeling for fremtidsteknologi for en workshop.
– Skoleledelsen syntes dette også var en fin måte å lære barn mer om AI, også de negative sidene ved bruken – og hva man skal være oppmerksom på, sier Fasting.
Posten solgte i underkant av 13 millioner frimerker i 2023. Julefrimerkene har et opplag på drøyt 1,4 millioner til sammen. Med disse to nye frimerkene har Posten utgitt 2133 ulike frimerker siden starten i 1855.