I går holdt Apple sitt årlige høstarrangement hvor de blant annet slapp en ny Apple Watch og iPhone 15.
Ifølge Apple-ekspert og app-utvikler i Shortcut Petter Klingen Wright, handler september-eventene mer om ny maskinvare enn programvare.
- Så det blir aldri like spennende som WWDC. Det er der de presenterer det som vi jobber med til daglig. September-eventene er julegavene til vanlige folk, mens WWDC er julegavene til oss, sier Wright til kode24.
- Det er alltid gøy, men mer som fan av Apple-produkter enn utvikler for Apple-plattformen.
Kommer med "handlingsknapp"
Wright sier at som utvikler var den nye "action-knappen" mest interessant - knappen som erstatter den gamle lydløs-bryteren.
- Det er en knapp på iPhone 15 Pro, som vi som utviklere kan lage funksjonalitet til. Vi har begynt å se på hva slags funksjonalitet som kan passe i prosjektene vi er involvert i. Vi har allerede fått et ønske om å kunne vise Ruter-billetten ved å trykke på knappen, men mulighetene er mange, sier han.
Wright synes også det var spennende med Apples bærekraftsfokus.
- At et så stort selskap som Apple klarer å slippe karbon-nøytrale produkter er faktisk ganske imponerende. De snakket også en del om at iPhone er telefoner med lang levetid, som ikke nødvendigvis er det mest naturlige å si dersom man vil selge så mange telefoner som mulig, sier han.
USB-C til iPhone
En av nyhetene var at Apple dropper Lighting-porten til fordel for USB-C i iPhone 15.
- Men det var vel ikke akkurat Apples eget valg?
- Nei, det stemmer nok… USB-C var det tydeligste ryktet før lanseringen, ettersom at EU har kommet med et krav om at du skal begynne å tilby det. Det største spørsmålet ble da hvordan de kom til å presentere det, men de sa ikke så mye mer enn at det har blitt en "universally accepted standard".
Han legger til at Apple også sa at du kan lade telefonen med samme kabel som du lader Mac-en og iPad-en din med.
- Som er fint, men ikke nødvendigvis det mest spennende.
«Som utvikler vet jeg at folk flest hater endringer.»
Folk flest hater endringer
- Det virka ikke helt som det var noe heeelt nytt i går. Sliter Apple med å finne ut det neste store?
- iPhone er Apple sitt "bread and butter". Det er et produkt som de alltid må oppdatere, men som de heller ikke vil endre for mye. Det er som regel ikke så store endringer. Det et kamera som på en eller annen måte er bedre, og (som regel) noe litt gøy og annerledes på Pro-modellen.
Wright trekker fram at den store nyheten ifjor var Dynamic Island. I år var det Action Button.
- Som utvikler vet jeg at folk flest hater endringer, så strategien deres om å gjøre ting bedre, sakte men sikkert, henger på greip. Til syvende og sist syns jeg ikke man kan mene at Apple sliter med å finne "det neste store" i et år de faktisk har lansert en helt ny produktkategori, med Vision Pro.
Wright forteller at Vision Pro, som er Apples AR-headsett, er området de legger mest krutt om dagen.
- Som man dessverre ikke ser ettersom at produktet ikke er ute i markedet ennå.