Denne uka trykket vi en NTB-sak om at Meta planlegger å innføre reklamefrie abonnementer for å etterleve EUs nye regler.
"Gebyret blir innført fordi EU ikke tillater at Meta samler inn informasjon om folks digitale aktiviteter for å vise målrettet reklame, uten at brukerne samtykker til dette", står det i saken.
Metas grep gir jo mening kommersielt. Men dystopikeren i meg er bekymret for om dette er et forvarsel til et fremtidig digitalt klasseskille, hvor du og jeg kan betale oss til personvern.
Nå skal Meta ta betalt for å ikke overvåke deg
Nå vil jo de tøffeste i skolegården si: "Men det er jo bare å droppe sosiale medier". Og så komme med noen banale eksempler på hvordan de klarte seg uten Instagram i to uker mens de var på firmahytta på høyfjellet og leste stoiske selvhjelpsbøker.
Kult da, tjommi. Dessverre er ikke alle like tøffe som deg.
De fleste av oss synes det er jeskelig vanskelig å forlate sosiale medier (SOME). Selv har jeg kutta ut SOME en rekke ganger. Forrige gang holdt jeg meg borte i syv måneder (!). Men jeg kommer jo alltid tilbake...
«Ergo har hver kommersielle sosiale medier-tjeneste to ting de må gjøre for å lykkes: Gjøre det enkelt å bytte til tjenesten, og gjøre det så vanskelig som mulig å forlate den.»
Cory Doctorow, forfatter og digitale rettigheter-aktivist, har gitt meg en innsikt i to effekter som forklarer hvorfor.
Den første er bedre kjent, og kalles for nettverkseffekten. Kort forklart innebærer dette at et "system blir mer verdifullt desto flere som bruker det".
Men den andre er like viktig. Det er den som holder deg fanga. Den heter "byttekostnad". Doctorow trekker en parallel til røyking. Når du slutter å røyke må du lide deg igjennom nikotinabstinenser. Dette er en byttekostnad.
– Facebook mot betaling vil neppe tillates
"For sosiale medier er den største byttekostnaden ikke å lære deg inn og ut av en ny app, eller å generere et nytt passord. Det er fellesskapene, familiemedlemmene, vennene og kundene du mister når du bytter bort. Ser vi bort fra kompleksiteten med å legge til venner tilbake på en ny tjeneste, er det enda vanskeligere å få alle disse menneskene til å dra samtidig som deg og dra til samme sted", skriver forfatteren.
Ergo har hver kommersielle sosiale medier-tjeneste to ting de må gjøre for å lykkes: Gjøre det enkelt å bytte til tjenesten, og gjøre det så vanskelig som mulig å forlate den.
Uten en reell interoperabilitet, hvor du kan (enkelt!) ta med deg alle dine data til andre tjenester, er det vanskelig å forlate, eller bytte mellom, de store sosiale mediene. Og i en mulig verden der vi må betale for personvern, går dette ut over folk med dårlig råd.
«Flokkimmunitet handla aldri om å beskytte de friske. Men de svakeste.»
Det forundrer meg egentlig hvor ofte jeg møter folk som likeglad driter i hva som skjer med sine persondata. Særlig blant yngre, som jo har vokst opp med hele privatlivet eksponert på nettet. Men også eldre har en tendens til å si: "Jeg har ingenting å skjule".
Er du en av dem vil jeg bare si: Ok. Du er gjerne ikke bekymret for deg selv, og det er ditt valg og din rettighet.
Men for å trekke en parallell til koronakrisen: Flokkimmunitet handla aldri om å beskytte de friske. Men de svakeste.
En måte å se personvernlovgivning på, er at det handler om å beskytte dem som faktisk har et reelt behov for å ikke bli overvåka. Det kan være marginaliserte etniske, seksuelle og sosioøkonomiske minoriteter og grupper. Eller politiske dissidenter, både til høyre og venstre, og så videre.
Historien er for kompleks til at den gjentar seg. Men den inneholder mange viktige lærdommer.
Én av dem er at det ikke er styresett som demokrati som i seg selv holder de mørkere sidene i sjakk. Det er det holdninger, moral og kollektive verdier som gjør. Som å lage en jernring rundt de svakeste blant oss.
Det innebærer også å si nei til å kunne betale seg til personvern, og bli med i kampen for personvernet.
Ukas beste saker på kode24:
🥎 2 av 10 bruker web-komponenter: – Mindre avhengigheter!
Vi fikk frontendsjef Martin Klingenberg i Alv til å forklare web components for oss, ved å stille både dumme og ikke fullt så dumme spørsmål.
👕 Remix går «all in» på Vite: – Blir kraftigere over natta!
Fagsjef Kristofer Giltvedt Selbekk i Bekk er begeistret over nyheten om at Remix kaster ut sin egen kompilator-stack til fordel for Vite.
🧉 680 søkte på 18 sommerjobber: «Øker sjansen for fast jobb»
I et marked hvor mange nyutdanna sliter med å få sin første jobb, søker rekordmange på sommerjobb hos Kantega.
🌼 Røde flagg i React: «Alle har vel skrevet dette?»
Full krangel om Next.js, Jacob Paris sine røde flagg, text-wrap:pretty og triks for mer oversikt i nedtrekksmenyer.
🐣 Nytt toppnivå-domene – duket for flere ordspill
Google Registry lanserer .ing, men du skal ha dype lommebøker for å sikre deg noen av de mest attraktive domenene.
🦺 The Gathering: – Det går rykter om en ny stack!
Slik lages de tekniske løsningene som får hjulene til ett av verdens største datapartyer til å gå rundt.
🧄 Utstyret til Michael: «Kunne tenkt meg større bordplass»
Første utvikler ut i serien Mine Verktøy forteller hva han trenger for å trives på jobb.
🍩 useLayoutEffect: – useEffecten du ikke visste fantes!
– Den irriterende layout-shiften ble løst av en perle fra Reacts verktøykasse som jeg aldri hadde hørt om, skriver Marcus Haaland.
🌹 Datasenter kan ta 5 prosent av Norges strømbruk
Google har søkt om 860 megawatt til datasenter i Norge.
🍵 Vegard har søkt 150 jobber, men må jobbe på bensinstasjon
- Det har rett og slett gjort at jeg sliter litt med min mentale helse, forteller nyutdanna Vegard Kjørberg.
🍐 Nå skal Meta ta betalt for å ikke overvåke deg
Gebyret blir innført fordi EU ikke tillater at Meta samler inn informasjonen.
🌰 Kassalapp-Helge med nytt prosjekt: – Vil prøve å tjene noen slanter
Helge Sverre Hessevik Liseth bygger det han kaller "Norges råeste AI-baserte kvitteringsskanner og API".
🦄 Full krangel: «Veldig bekymra over tvilsomme avgjørelser fra Next.js»
Kent C. Dodds mener eksperimentelle funksjoner markedsføres som stabile, og Vercels Lee Robinson slår tilbake.
🐈 NoCode Nordics advarer mot no-code-skepsis: «Merker motvillighet»
– De som ikke omfavner no-code, vil fort kunne overkjøres, hevder arrangørene av den nye NoCode Nordics-konferansen.
God helg
For å avslutte med livets litt lysere sider:
Nå har det jo jaggu meg blitt snø i marka utenfor Oslo. Og jeg skal (forhåpentligvis, nå regner det) prøve meg på langrenn igjen for første gang på mange år.
Og jeg gidder ikke ta med meg telefonen.
God helg! 🔥
- Mattis,
kode24