Kahoot!-Markos beste tips: «Hvorfor er det så vanskelig?»

Pokemon, hvordan du blir utvikler, koden bak Rollercoaster Tycoon og mye mer i ukas Lørdagsgodt.

"Should I stay, or should I go", heter det jo.

Men nå kan det jaggu meg se ut som Elon Musk tar valget for meg. Musk vurderer visstnok å fjerne X fra Europa. Men hvor skal vi gjøre av oss da?

Jeg har ikke peil. Har du, så skriv det gjerne i kommentarfeltet.

Etter å ha sjekka alle de kule tingene vi har funnet denne uka, da.

📝 Sånn blir du utvikler

Kurt:

Hvordan tar du steget fra å ha lyst til å bli utvikler til å faktisk bli en utvikler? Marko Pavlović jobber som utvikler i Kahoot! i Oslo og står bak YouTube-kanalen Withmarko.

Nå er Marko intervjuet av Honeypot, der han deler sine fem beste tips til alle de som drømmer om å bli en profesjonell utvikler. Hvorfor er det så vanskelig å komme i gang selv om du har sett 20 eller 30 opplæringsvideoer?

Sjekk ut Markos fem tips:

🎮 Koden bak Rollercoaster Tycoon

Ole Petter:

Du har kanskje hørt om at Rollercoaster Tycoon fra 1999 er et kodemessig mesterverk. Mytene skal ha det til at utvikleren Chris Sawyer skrev 99 prosent av koden i ren assembler, med den resterende prosenten i C. Derfor er det også spennende å se noen dra mesterverket fra hverandre - som i reverse engineering.

Jeg ble seende på dette på joggeplanka mi denne uka, men skal ærlig innrømme at jeg ikke skjønte bæret.

Men igjen; det er noe fascinerende med det rare greiene her.

😯 Kunstige livmorer

Mattis:

Enda en fet doku fra The Economist. Får jo noen rare Matrix/Attack of the clones-vibber av hele greia.

💡 Bedre liv for React-utviklere

Kurt:

Hvis du er en React-utvikler, har du kanskje vært borti useMemo og useCallback. Disse brukes til å unngå at kostbare (tidkrevende) beregninger gjøres på nytt hver gang ting skal rendres på nytt på skjermen, eller i useCallbacks tilfelle – cache funksjonsdefinisjoner mellom re-rendringer. Alt for å forbedre ytelse.

Det å styre med disse tingene kan imidlertid virke unødvendig komplisert. Heldigvis jobber React-teamet med et alternativ som lover å automatisere alt dette ved å analysere og automatisk “memoize” der det trengs.

Sjekk denne interessante – men ganske tekniske – videoen fra Sathya Gunasekaran fra React core-teamet som forklarer hvordan den kommende React Forget-teknologien skal gjøre livet enklere for React-utviklere:

🔧 Nytt Mario-spill!

Ole Petter:

Oookidoki, det har kommet et nytt fullblods Mario-spill. Om ikke dette skal oppi godteposen denne uka, veit jeg ikke hva en godtepose er for noe.

Dette er løp og kjøp for min del, og jeg håper datteren min på tre snart endelig skal mestre et spill utenfor iPad-en.

🤖 AI og Pokemon

Kurt:

Husker du Pokemon på Nintendo Gameboy? Jeg syntes det var ganske kjedelig – så hvorfor ikke heller få litt AI-hjelp til å spille spillet for deg?Det er nettopp det Peter Whidden har gjort.

Han har brukt kunstig intelligens og såkalt "forsterkende læring" (reinforcement) til å få 20.000 Pokemon Red-spill til å surre og gå helt av seg selv.

I denne videoen forklarer han Peter hvordan han har gjort det, og du får også en lenke til git-repoet hvis du vil prøve selv:

📺 En klassiker!

Jørgen:

Er det lov å dele en klassiker? Denne videoen føler jeg at jeg tenker på oftere enn Romerike, men jeg aner egentlig ikke noe om den.

Er den ekte? Er den fake?

Han virker hvert fall genuint sinna.

Want to earn money just for having an app running on your device? Download: https://r.honeygain.me/AEONGED384 and get $5 free on your account 💰 Vis mer

😕 Ikke en simulasjon?

Ole Petter:

Jaja, dett var dett, da har Michio Kaku avkrefta simuleringsteorien. Altså det at vi alle lever i en simulering.

Eller ikke, da, ifølge han. Men dette er vel nettopp det de som står bak simuleringen vår vil at vi skal tro, vel!?

Det eneste jeg veit, er at jeg blir frika ut av å lese om observasjonseffekten i kvantefysikken, så ikke google det om du heller vil lulle deg inn i Kakus tro på at neida - alt er ekte.

⚔️ Napooooleon!

Mattis:

Jeg er ganske gira på den nye Napoleon-filmen jeg ass. Ser ut som en fet, storslagen actionfilm!

🧌 Horrorbonansa!

Jørgen:

Det er Halloween snart, og blant favorittkanalene mine på YouTube er det flere som dedikerer hele måneden til Halloween. For eksempel kanalen Cinemassacre, kjent for karakteren Angry Video Game Nerd, som har kjørt en årlig Halloween greie de kaller Monster Madness siden 2007.

Her gjelder det å anmelde så mange horrorfilmen man klarer.

Hele det første året er oppsummert i denne videoen, med anmeldelser som strekker helt tilbake til 1920.

The original first season of Cinemassace's Monster Madness in FULL! Take a journey through horror history with 31 classic movie reviews from 2007, all stitched together like Frankenstein's Monster for your viewing convenience. Get Cinemassacre shirts, games, and Blu-rays on RETROWARE: https://swm.to/3hOzDyE OR get our merch on AMAZON! (including ... Vis mer