Kina nekter unge å game mer enn tre timer i uka

Samtidig som spillregler skjerpes for barn og ungdom, øker regimet antall inspeksjoner mot spillprodusentene som har ansvar for å overholde reglene.

I dag er det over 110 millioner barn som spiller videospill i Kina. 📸: AP Photo/Ng Han Guan
I dag er det over 110 millioner barn som spiller videospill i Kina. 📸: AP Photo/Ng Han Guan Vis mer

Fra i morgen av må barn og ungdom i Kina avfinne seg med enda færre timer med dataspill, det melder theregister.com.

Ifølge regler publisert av den kinesiske regjeringen vil alle under 18 år bare få spille mellom klokka 20 og 21 lokal tid på fredager, helger og helligdager.

Unge kinesere får dermed ikke lov til å spille i mer enn totalt tre timer i uka.

Det er en klar innstramning på reglene fra 2019, hvor unge under 18 år var tillat å game opp til halvannen time de fleste dager.

Spillselskapene bærer ansvaret

For å implementere tidsbegrensningene får spillselskapene ansvar for å overholde regelverket, mens det kinesiske regimet trapper opp antall inspeksjoner.

Selskapene får nemlig ikke lov til å gi tilgang til onlinespill spill til landets barn og ungdom utover disse tidene, og vil bruke system hvor brukerens ekte navn blir registrert og verifisert.

Spillselskapene kan med andre ord ikke lenger ignorere hvem brukerne deres er.

I 2018 innførte den kinesiske internettgiganten Tencent samme system for å begrense spilltida på det populære mobilspillet Honor of Kings.

Verdensmesterskap i League of Legends vist på storskjerm i Tencent V-station i Shanghai, Kina. 📸: Chinatopix /AP
Verdensmesterskap i League of Legends vist på storskjerm i Tencent V-station i Shanghai, Kina. 📸: Chinatopix /AP Vis mer

Kinas kamp mot "spirituelt opium"

Årsaken for restriksjonene er regimets ønske om å bekjempe spillavhengighet blant unge i landet, ifølge regimet som begrunner det nye regelverket med at det har som hensikt bevare unges fysiske og mentale helse.

I dag er det over 110 millioner barn som spiller videospill i Kina, sa senioranalytiker Daniel Ahmad ved markedsanalyse-selskapet Niko Partners til CNBC.

Det kinesiske regimet har i flere år ytret sin bekymring for spillavhengighet blant sine unge landsmenn, noe som blant annet førte til et forbud mot spillkonsoller som Playstation og Xbox i perioden 2000 til 2014.