- Kjære sjef: Ikke gjør oss til kontorhatere!

- Det må det være tydelig for alle hvorfor og når vi skal være på kontoret, skriver Lisa Malvina Wisløff.

Lisa Malvina Wisløff vil at sjefer skal være åpne om hvordan og hvorfor vi skal bruke kontoret framover. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Lisa Malvina Wisløff vil at sjefer skal være åpne om hvordan og hvorfor vi skal bruke kontoret framover. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Norge er gjenåpnet, og mange gleder seg over dette.

Plutselig stod jeg der på bussen igjen, tett på svette medpassasjerer og folk som stimler foran døra og ikke trekker bakover.

Det var som om de siste 1,5 årene var visket vekk fra hukommelsen, tenkte jeg. Men noe skurret. Jeg snakker selvfølgelig om den grå betongbygningen som møtte meg da jeg gikk av bussen:

Kontoret.

Skravling og distraksjoner

Måten vi ser på kontoret har endret seg fundamentalt, og fortere enn noen kunne forutse.

Kontoret er jo også, som arbeidstakere har bevist under hele pandemien, der du er. Det vil i praksis si hvor som helst.

Likevel har mange i det siste måttet returnere til kontoret «som før».

De første to ukene ble listen over ting som måtte gjøres lang for meg. Det var vanskelig å komme seg ovenpå. Årsaken var selvsagt sosiale distraksjoner, reisevei og tid brukt til og fra møterom, til og fra kantine, til og fra kaffemaskin.

Også var det den summende støyen fra åpne landskap, som jeg tidligere mestret godt, og til og med satte pris på. Men for en nysgjerrig og sosial sjel er det dessverre altfor kort vei fra lytting til det å henge seg på enhver samtale.

Så – hva skal vi med kontoret nå?

«...det å skulle komme tilbake til kontoret og late som pandemien ikke skjedde, er som å ta mange skritt bakover.»

Vær ærlig!

Hovedkvarteret er først og fremst blitt en sosial arena, der vi møtes fysisk for de store møtene og samtalene.

For fredags-Kahoot! og bursdagsmarkeringer. For allmøter og workshops.

La medarbeiderne derfor ta eierskap til arbeidsplassen slik vi også kjenner det i 2021: Stedet vi får ro og fokus til å jobbe, og samtidig holder kontakt med kollegaer på Teams. For eksempel hjemme.

Kjære arbeidsgiver; vær ærlig. Ikke gjør oss til kontorhatere. Ta stilling til og kommuniser at kontoret slik vi kjenner det, opphørte 12. mars 2020, og at det å skulle komme tilbake til kontoret og late som pandemien ikke skjedde, er som å ta mange skritt bakover.

Så til arbeidsgivere som strever med å finne den nye balansen - her er en hendig sjekkliste for regler inn mot en ny kontoræra:

  • Hvilke dager skal vi være på kontoret (hvorfor de dagene/hva skjer da/hvem er der)
  • Er kontoret rigget for alle type møter (med de som er der og de som jobber hjemme)
  • Er kontoret «pandemitilpasset» med nok stillesoner
  • Har kontoret god kaffe som frister og gjør overgangen fra hjemmekontoret bedre

Ny forretningsmulighet

Det kan føles tungt å måtte bøte på fleksibiliteten (og tillitten) man har fått. Så hvis ikke reglene er tydelige, blir hjemmekontor førstevalget, uansett.

Arbeidsflyt og rutiner som har vist seg å fungere remote under pandemien bør skaleres, ikke tas bort.

Kanskje er løsningen derfor å etablere nye roller og selskaper rundt organisering og bruk av kontoret i 2021 og inn i fremtiden. Jeg aner en forretningsmulighet for de med ekspertise på feltet hybrid kontor/remote-jobbing.