Hallais!
Jeg troooor jeg har tipsa om podkasten Tech wont save us før, men synes jaffal at denne episoden var veldig god.
Her prater Ben Tarnoff om Jospeh Weizenbaum, skaperen av ELIZA-prateroboten (1960-tallet), og hvordan det leda Weizenbaum til å få et kritisk perspektiv på kunstig intelligens.
Sjekk også ut The Guardian-artikkelen som Tarnoff skrev om Weizenbaum med den vakre tittelen: "Weizenbaum’s nightmares: how the inventor of the first chatbot turned against AI".
Og sjekk alle de andre guddisene etterpå!
🎶 Musikk på Commodore
Jørgen:
I helgen var jeg jeg med å arrangere Retromessa i Sandefjord, og en av gjestene som holdt en Q&A-sesjon var spillmusiker Jonathan Dunn.
Han var hovedsakelig aktiv i perioden hvor Commodore 64 var den hotteste spillmaskinen i Norge, mot slutten av 80-tallet, da han lagde musikk for det britiske selskapet Ocean.
Commodore 64 var en finurlig maskin som hadde sin egen innebygde musikkbrikke. Den kunne spille lyd i tre kanaler samtidig, altså hadde man kun mulighet til å spille tre "instrumenter" samtidig.
På den tiden var det vanlig for musikere å programmere sine egne drivere for å få korrekt musikk ut av maskinen, i tillegg til at de måtte skrive selve musikken selvsagt. Med kun tre lydkanaler.
🛏️ Speed... ligg?
Ole Petter:
Speedruns, hvor folk prøver å runde et spill så fort som mulig, er en fascinerende (og overraskende teknisk) subkultur.
Denne uka kom jeg over en slags merkelig sub-subkultur innen sjangeren, hvor folk ikke kapper om å runde spillet, men kjappest mulig få seg et ligg.
Det tar visst bare 4 minutter og 12 sekunder - i nye Baldur's Gate 3! Wow.
🦕 Sånn lagde de dataer i urtiden
Kurt:
Commodore 64 fra 1982 regnes som tidenes mestselgende datamaskin, med kanskje så mye som 17 millioner solgte enheter. Det var den som gjorde at jeg virkelig innså hvor utrolig moro man kunne ha det med datamaskiner, og ikke minst med programmering.
Jeg kom over denne videoen fra fabrikken der Commodore-maskinene ble produsert på 80-tallet.
Tidligere videoer jeg har sett har vært av elendig kvalitet, men her har noen brukt AI for å forbedre bildekvaliteten betydelig.
Se hvordan de lagde datamaskiner for 40 år siden:
🔥 Ny og KUL nettavis
Mattis:
Vice går tydeligvis rett vest og flere dyktige techjournalister har forlatt skuta, blant annet Joseph Cox. Sistnevnte har vært med å starte denne kule nettavisa, som skal skrive om mørke ting på nettet.
😂 Humorsjefer med lættisseminar
Ole Petter:
"INSPIRERENDE" folk på internett alternerer mellom å fortelle oss at vi er "gode nok som vi er", og at vi "kan bli den beste versjonen av oss selv".
Jeg tipper det er mer penger å tjene på sistnevnte, gjennom kleine webinarer og kurs. Nå har noen av Norges morsomste folk - Morten Ramm, Else Kåss Furuseth, Andreas Rand og Bjørn Asgeirsson - gitt ut sitt egen vri på dette, helt gratis.
Litt usikker på om du blir så mye bedre, men med tanke på at latter skal være så sunt og flott, er det sikkert ikke så dumt å sette av ei litta time!
🤩 Et spill i et spill i et ...
Kurt:
Jeg innrømmer det: Det finnes folk som er mye smartere enn meg. For eksempel denne unge fyren som ikke bare har klart å lage en 32-bits datamaskin inne i spillet Terraria, men også fikk spillet Pong til å kjøre på denne datamaskinen.
Altså et spill som kjører på en datamaskin som kjører inne i et annet spill.Det tok mer enn seks måneder å lage all logikken og et eget instruksjonssett, og debuggingen var visstnok ekstremt tidkrevende og vanskelig:
📽️ Kul scifi-tegnefilm på kinow
Mattis:
Ok, denne traileren sier ikke allverdens. Men! Mars Express ser ut som en rimelig fet tegnefilm.
"I en nær fremtid leies privatdetektiven Aline Ruby og androidepartneren hennes inn av en rik businessmann for å spore ned en beryktet hacker."
Den skal jeg jaffal se på kino!
🧙🏻 Visdomsord fra legende
Ole Petter:
Hvis jeg først skal ta i mot livsvisdom fra noen, er skaperen av C++ ganske høyt opp på lista over folk jeg kan være villig til å høre på.
Så her får du tre minutter med noen gode råd fra Bjarne Stroustrup!
Vær fleksibel, sier han, og pass på å gjøre andre ting enn å programmere. Notert.
🕹️ Mekk pong i Python!
Kurt:
Hvis du lurer på hvordan du lager Pong selv, har FreeCodeCamp nettopp laget et nybegynnerkurs som viser hvordan du kan gjøre det i Python.
Spillet har til og med noen ekstra funksjoner som ikke er i originalen:
🦧 Skaperen bak Diddy Kong
Jørgen:
En annen gjest på Retromessa var spillgrafiker Kevin Bayliss. En fullstendig ukjent fyr for de fleste, men han står faktisk bak det moderne designet av Donkey Kong. Så, når du ser Super Mario Bros.-filmen på kino er det ikke Nintendo sitt design av Donkey Kong du ser, det er faktisk Bayliss sitt!
Han lagde nemlig grafikken til spillet Donkey Kong Country på 90-tallet, og satt dermed standarden for hvordan Donkey Kong skulle se ut i tre dimensjoner.
I denne videoen går han igjennom hvordan han skapte karakteren, og apropos, bi-karakteren Diddy Kong er ett hundre prosent Bayliss sin kreasjon.
👾 Tjohei, talks fra Defcon 31
Mattis:
Det ser jaggu meg ut som at Defcon nå har begynt å legge ut videoer fra talksene. :D