Det er ikke til å komme fra det: Du har kunnet lese mye dårlige nyheter om arbeidsmarkedet for norske utviklere i det siste, og slik har det vært i lang tid.
Senest forrige uke var det nok mange som fikk opp håpet, da BaneNor lyste ut 50 stillinger. Dessverre viste det seg at det hele var en feil.
Det er likevel noen gode nyheter å melde om arbeidsmarkedet:
I de kommende månedene skal nemlig KLP ansette 30 personer i utviklerrelaterte jobber. De fleste rene kodere, men de også tekniske testere og andre tekniske roller.
Går fra konsulenter til inhouse
– Vi skal ansette 30 til 40 medarbeidere innen teknologi og forretningsutvikling nå, og av disse skal 30 stykk ha en eller annen teknologirelatert jobb, sier Rune Hørnes, som er konserndirektør for Teknologi hos KLP.
Selskapet har de siste årene gjennomført en større modernisering av sin løsning for pensjonsområdet. Dette har skjedd med betydelig ekstern bistand.
Nå ønsker Hørnes og resten av KLP å gjennomføre en insourcing av folk.
– Vi har hatt mange folk til å jobbe på prosjektet, men de har ikke vært ansatt hos oss. Mye av arbeidet er unnagjort, men nå ønsker vi å bygge opp et miljø for å videreutvikle, forvalte og drifte det videre, sier Hørnes.
– Det er ikke mulig å kjøpe standardløsninger for det vi trenger, sier han, og fortsetter:
– Pensjonsproduktet "offentlig tjenestepensjon" er unikt for Norge. Det er ett komplekst produkt som er strengt regulert, og da fant vi ut at det blir best å gjøre det inhouse og bygge egen kompetanse på dette, forklarer han.
KLP eies av norske kommuner og offentlige helseforetak, og jobben er å forvalte pensjonsmidler for til sammen rundt 1.000 milliarder kroner.
Satser inhouse: – Før var alle happy som konsulenter
«Heldig» sammentreff
Selv om Hørnes er helt klar på at det er leit å se hvordan deler av bransjen sliter med nedbemanninger, erkjenner han at de har hatt flaks med timinga på når de setter i gang sin rekrutteringsprosess.
– Jeg må være ærlig og si at det er et et heldig sammentreff for oss. Samtidig hadde nok vi satt i gang denne prosessen nå uansett, og da er det ålreit at vi kan være motsykliske, gå mot strømmen, sier han.
Til tross for at han er fornøyd med arbeidet som er gjort av konsulenter, mener han det har vært krevende for det offentlige og KLP at konsulentnæringen har vokst såpass mye som den har.
– Det kan hende det nå er mulig å balansere det mer ut igjen. For oss er det uansett ikke hovedgrunnen til at vi ville ha det inhouse. Det handler først og fremst om at det er lettere å følge opp, og er mer bærekraftig for oss og eierne over tid, sier Hørnes.
Noen nedbemanner, disse vokser: «Bildet er ikke helsvart!»
«Moderne og kult» rammeverk
Gry Pettersvold skal ha ansvaret for flere av de som nå skal ansettes, i kraft av sin rolle som leder for seksjon IT Liv og Pensjon hos KLP. Hun har en klar idé om hvem de nå ser etter.
– Vi vil jo ha de beste folka. Da snakker vi om dyktige teknologer, som også har interesse for å lære og forstå andre fagfelt. I dette tilfelle pensjon, sier Pettersvold.
– Og nysgjerrige! De beste folka er også nysgjerrige, legger Hørnes til.
Mange virksomheter innen bank og forsikring har de siste årene slitt med å skaffe utviklere til blant annet COBOL. KLP var selv på leting etter denne kompetansen for ett års tid siden, men det skal ikke være nødvendig denne gangen.
Dette NAV-systemet har vært i drift siden 1978
Pettersvold forklarer at den nye løsningen er bygd opp fra bånn av, slik at rammeverket er «moderne og kult», som hun selv beskriver det.
– Men for oss er det også viktig at dette er «teknologi med mening». Hvis jeg kan digitalisere dette på en forståelig måte for våre kunder og medlemmer, som også er kostnadseffektiv, så gir jeg noe tilbake til våre eiere og til samfunnet, sier hun.
– Om vi lykkes med vårt arbeid her, så blir pensjon også billigere for blant annet landets kommuner. Og det er jo ingen hemmelighet at en del av dem har det litt tøft økonomisk. Da kan de heller bruke penger på skoler og sykehjem, enn på pensjon, utbroderer Hørnes.
COBOL (64) nekter å dø: – En utfordring
Kompetanse kan trumfe alder
Som kode24 tidligere har omtalt, er det stor etterspørsel etter rett kompetanse på seniornivå. I tillegg sliter mange nyutdannede med å finne seg en relevant jobb, slik at de med tid kan bli seniorer.
– Er det planer om at noen av disse 30 stillingene blir for juniorer?
– Her skal vi nå erstatte en hel del dyktige konsulenter vi har hatt inne på prosjektet. Så trenger du nok ikke ha 20 års erfaring, men vi ansetter først og fremst folk med litt erfaring denne gangen, sier Hørnes.
Han sier samtidig at kompetanse trumfer alder.
– Vi har ansatt folk fra skolebenken før, og kompetanse er tross alt det viktigste når vi nå skal fylle en del ulike type roller. Vi har jo også en del interns hos oss, og noen av dem har også signalisert at de vil søke, fortsetter Pettersvold.
Hun sier at de har en ganske klar strategi om å ansette relativt unge folk på dette området. Hørnes forklarer årsaken ganske kortfattet:
– Det er vanskelig å skaffe erfarne løsningsarkitekter innen offentlig pensjon. Det finnes få av dem i Norge, og noen av dem jobber allerede hos oss. Så når vi ansetter nå, så håper vi også å finne kandidater som kan utvikle seg til å fylle også disse rollene på litt lengre sikt.
Norge mangler folk: «Da må de ansette flere juniorer!»
Øker staben med 15 prosent
Dagens teknologimiljø i KLP består av mellom 160 og 170 ansatte, opplyser de. Dermed vil det være en betydelig økning av staben når det kommer inn 30 nye.
– Det er mye å anta at vi blir 30 nye på en gang. Det er ikke sikkert vi finner alle vi ønsker i en første runde, så da får vi vurdere å følge opp. Samtidig kan vi jo komme i mål på første forsøk, sier Pettersvold.
– Så hvordan har dere tenkt å gjøre onboarding av det som da vil utgjøre rundt 15 prosent av staben?
– Vi har fått en del øvelse med det etter digitaliseringsprosjektet vi har kjørt i flere år. Der har det jo vært mange som er blitt onboardet underveis, men det blir naturligvis annerledes når vi nå skal onboarde dem «for å bli», sier Pettersvold.
– Men vi har tenkt nøye gjennom hvilke roller hver enkelt ansatt skal kunne fylle. Tenkt rollekort, karriereveier, og bygd et opplæringopplegg rundt dette, fortsetter hun.
Staten bruker fortsatt mer på konsulenter, og pila snur neppe i år
Vant til hybridkontor
I deler av arbeidslivet har «office first»-politikk ført til at hjemmekontor igjen er i ferd med å bli en luksus. Det samme gjelder for hybridkontoret, mens utviklere i stor grad har behold muligheten til å jobbe mye hjemmefra.
– Hvordan har dere i KLP organisert dette?
– Vi har vel en policy som mange andre har. Vi ønsker å tilrettelegge for fleksibilitet, med noe hjemmekontor. Så må det selvfølgelig tas hensyn til oppgaven og resten av teamet, sier Hørnes.
Han gjentar en del av argumentene som gjerne brukes for å få folk tilbake på kontoret, som å «skape et lag» og «bygge kultur».
– Så vi har landet på at vi ønsker at folk er på kontoret tre dager i uka, men gjerne mer, oppsummerer Hørnes.
– Det er også verdt å nevne at halve seksjonen min sitter i Bergen, så vi er vant til litt hybride modeller uansett, skyter Pettersvold inn.
– I all hovedsak tror vi mer på å tilby noe på kontoret som gjør at folk heller ønsker å være der. Vi har for eksempel «Fredag morgen med teknologi» og «Ung i KLP, og prøver å gjøre det hyggelig for hverandre på jobb. Også er det enighet om at vi skal ha en viss fleksibilitet, tydeliggjør Hørnes.