Konsulentselskapet Adera er konkurs. Mye av forklaringen ligger i ubetalte fordringer mot den største kunden, ifølge daglig leder Frank Johansen.
– Dette har vært en vanskelig situasjon. Vi satset alt på denne ene kunden, og det er på grunn av dem at vi har gått under, sier han til digi.no.
Selskapet skal over tid ha slitt med likviditeten som følge av at kunden ikke gjorde opp for seg. Dette endte til slutt opp med at selskapet endte med konkurs i Oslo tingrett 13. juli i år.
Halverer antallet utviklere: 60 får sparken
Problem til tross for rekordår
Allerede i årsregnskapet for 2022 kommenterer revisor at det var «vesentlig usikkerhet til fortsatt drift». Årsaken var at den størst kunden til Adera ikke hadde gjort opp for seg.
– Dette har ført til store likviditetsutfordringer, skriver revisoren.
Samtidig var 2022 et rekordår for Adera. Omsetningen var doblet til 17.251.927 kroner. Selskapet hadde et solid overskudd på 5.310.066 kroner.
Likevel var selskapet tynget av kundefordringer. Da regnskapet var gjort opp, viste det fordringer for 6.863.883 kroner.
Det aller meste skal være relatert til den ene kunden. Til sammenligning har kundefordringer utgjort mellom 1 og 2 millioner i årene i forkant.
Bobestyrer Fredrik Sars Jørner i advokatfirmaet Lexis oppgir til digi at de utestående betalingene ved konkursen skal ha en verdi av mellom 10 og 20 millioner kroner.
– Har du erfaring, er du ettertrakta i markedet
Prøvde ansette
Selskapet skal ifølge digi hatt rundt 15 ansatte, opp fra 7 ansatte i 2021. De anatte skal ha vært permittert siden mars i år.
Selskapet har blant annet tilbudt tjenester innen nettsider, mixed reality og digitalisering.
Den siste ansatte skal ifølge Aderas egne nettsider ha startet i jobben samme måned som permitteringene skal ha skjedd.
Adera skal helt fram til det siste ha forsøkt å ansette flere i selskapet, både prosjektledere, frontend-, backend- og fullstack-utviklere.