Konsulentkarma er Årets Hobbyprosjekt 2024: «Vi ble overvelda»

Svartelista Konsulentkarma er Årets Hobbyprosjekt, og "studentmishandlere" får Årets Kaktus. Men bakmannen tror på lysere tider.

Anders Rodem og Mikkel Svartveit lagde konsulentkarma.no mens de var studenter ved NTNU – en "svarteliste" over norske selskaper som avbryter kontrakter med studenter, og Årets Hobbyprosjekt 2024. 📸: Privat
Anders Rodem og Mikkel Svartveit lagde konsulentkarma.no mens de var studenter ved NTNU – en "svarteliste" over norske selskaper som avbryter kontrakter med studenter, og Årets Hobbyprosjekt 2024. 📸: Privat Vis mer

– Det er veldig, veldig kult å bli kåret til årets hobbyprosjekt! jubler Mikkel Svartveit.

kode24 nominerte fem til Årets Hobbyprosjekt i kode24-prisene 2024:

Med 32 prosent av de over 700 stemmene stakk Konsulentkarma av med seieren – hobbyprosjektet fra studentene Mikkel Svartveit og Anders Rodem.

Konsulentkarma.no lister opp selskaper som blant annet har kansellert kontrakter om sommervikariater med norske studenter, og ble raskt en het potet i den norske utviklerbransjen.

Vi nominerte også fem stykker til Årets Kaktus, altså hvem som fortjener litt kjeft fra året som har gått:

  • Student-mishandlere
  • Usaklige nedbemannere
  • AI-maserne
  • Innleiereglene
  • Kontorpiskerne

Også her var det studentenes sak som vant, da "student-mishandlere" fikk 32 prosent av stemmene og dermed vant Årets Kaktus 2024 – akkurat som de gjorde i fjor.

– Vi startet Konsulentkarma for å ta opp noe vi synes har blitt til et problem i norsk IT-bransje, og vi håper at oppmerksomheten rundt prosjektet har gitt både bedrifter og studenter noe å tenke litt ekstra over. Og så er vi veldig glade for at reaksjonene har vært så positive som de har vært! sier Svartveit til kode24.

Vi tok en prat om bransjeproblemet generelt, og hobbyprosjektet spesielt.

– Hvor stor har interessen rundt Konsulentkarma vært gjennom 2024?

– Vi startet dette prosjektet uten å vite helt hvordan responsen ville bli, og vi ble ganske overveldet over oppmerksomheten de første dagene og ukene, svarer Svartveit.

– Det startet rett og slett med et lite brak, og det var tydelig at vi traff en nerve. Det hele toppet seg kanskje da Konsulentkarma ble omtalt i Aftenposten; stort trodde i alle fall ikke jeg at dette kom til å bli!

– Besøkstall og innsendte tips dabbet litt av over sommeren, før det tok seg opp igjen nå i jobbsøknadsperioden i august-september.

– I hvilken grad føler du at nettsida deres fortsatt trengs?

– Selv om det er gøy å skape debatt, skulle vi jo egentlig ønske at Konsulentkarma ikke hadde trengt å være en greie. Så vi håper selvsagt på lysere tider!

– Det gjenstår å se hvordan våren blir, jeg har i hvert fall litt mild optimisme for at mange av selskapene er litt kloke av skade og derfor ikke har vært like overivrige med rekrutteringen som tidligere år.

– Årets Kaktus-prisen gikk i år til selskapene som ikke behandler studenter bra. Hvor fortjent synes du det er?

– Hehe, jeg synes jo åpenbart ikke noe om at selskaper sier opp nyansatte som ikke engang har fått starte i jobben ennå.

– Likevel har jeg en viss sympati for at det ikke er så enkelt å drive konsulentselskap i 2024.

– En ting vi har sett variere veldig er i hvilken grad selskapene følger opp de berørte studentene når skaden først har skjedd; her synes jeg enkelte har en del å lære.