Kurt etter Nordic AI Summit: – Selvfølgelig skal du bruke AI!

Men ikke til alt – bruk det til å bli kvitt de kjedelige rutineoppgavene og gjøre bedriften din mer konkurransedyktig.

Ikke vær så redd for AI! Men ikke bruk AI bare for AI-ens skyld, finn ut hva du vil med teknologien, oppfordrer Kurt Lekanger. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Ikke vær så redd for AI! Men ikke bruk AI bare for AI-ens skyld, finn ut hva du vil med teknologien, oppfordrer Kurt Lekanger. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Jeg skjønner veldig godt at mange utviklere er skeptiske til AI. Kanskje med unntak av de utviklerne som lager løsninger som tar i bruk AI på ulike måter.

Det er god grunn til å være skeptisk: Nettet oversvømmes av AI-genererte bilder og AI-generert innhold du ikke vet om du kan stole på. Og mange er redde for at AI skal ta jobbene deres.

Likevel mener jeg AI – og ikke minst den nye formen for AI vi kjenner som generativ AI – er en fantastisk oppfinnelse som utviklere og bedriftsledere bør omfavne.

Selvfølgelig skal du bruke AI!

Haster avgårde uten strategi og retning

– Du må finne ut hva du skal gjøre med AI og begynne å bygge det. Du må få det inn i strategien din, og finne penger til å gjøre det, sa den kjente matematikeren og teknologiinvestoren Silvija Seres på Nordic AI Summit-konferansen denne uken .

Tittelen på foredraget hennes var "Beyond the Hype: Applied AI in Industries", og foredraget handlet i stor grad om at bedrifter må finne ut hva man faktisk kan og bør bruke AI til – og begynne å bygge det nå.

Silvija Seres under et foredrag på Nordic AI Summit i Oslo 11. juni 2024. 📸: Kurt Lekanger
Silvija Seres under et foredrag på Nordic AI Summit i Oslo 11. juni 2024. 📸: Kurt Lekanger Vis mer

Hun var oppgitt over hvor mange som tilsynelatende hadde hastverk med å ta i bruk AI ("vi må lage noe med AI!") – men som ikke hadde noen strategi eller forretningsmodell.

Seres sammenlignet viktigheten av generativ AI med andre store oppfinnelser som internett og smartmobilen. Da disse teknologiene kom, visste vi ikke helt hva vi skulle bruke det til. Men etter hvert fant smarte folk stadig flere bruksområder – og i dag bruker vi internett og mobiltelefoner til ting vi aldri hadde forestilt oss at vi skulle bruke det til.

Seres minnet om at AI bare er et verktøy, men et verktøy viktigere og mer overordnet enn mange andre verktøy.

Jeg kunne ikke vært mer enig. AI er bare et verktøy – men et temmelig revolusjonerende verktøy som vil få enorm betydning for hvordan vi jobber og hvordan bedrifter vil innovere de kommende årene.

Bli kvitt rutineoppgavene!

Det å si at "nå skal vi bruke AI til X prosent av alt vi gjør" eller "vi skal doble AI-bruken", uten å ha noen formening om hva du skal bruke AI til, er meningsløst.

Silvija Seres oppfordret i sitt foredrag til å bruke AI til så mange relevante ting som mulig. Bruk den til alt som er kjedelig. Be den om å gjøre de tingene du hater mest, var hennes oppfordring.

  • I det daglige arbeidet til utviklere betyr det kanskje å bruke AI til å få hjelp til å gjøre oppgaver raskere. Få Copilot til å fullføre koden for deg, be ChatGPT om hjelp til å debugge, eller andre ting.
  • På et mer overordnet nivå må bedrifter finne ut hva de skal bruke AI til for å øke konkurranseevnen sin. Her bør ledelsen involvere utviklerne, det er de som sitter på den tekniske kompetansen om hva AI kan gjøre og hva den ikke kan gjøre.

I mange bransjer er det mange manuelle prosesser som med fordel kan automatiseres ved hjelp av AI. Det kan være for eksempel innenfor markedsføring, salg, kundestøtte, produksjon og logistikk. Alt av repetitive – ofte kjedelige – oppgaver er gode kandidater til å bli automatisert med AI.

Konkurrentene dine bruker AI

Ifølge McKinsey vil AI kunne fjerne 60-70 prosent av de kjedelige rutineoppgavene fra ansatte i løpet av de neste tre årene. Det betyr at ansatte vil kunne fokusere på mer kreative oppgaver i stedet.

På Nordic AI Summit fikk vi mange eksempler på selskaper som har tatt i bruk AI til å automatisere de kjedeligste og mest tidkrevende arbeidsoppgavene. Altså ikke historier om AI som tar jobbene til folk – men AI som fjerner oppgavene som kan ta livsgnisten fra de fleste av oss.

«Ikke bruk AI bare for å bruke AI. Finn på noe smart å bruke det til!»

Ett eksempel var selskapet Prosper AI som har laget en løsning som lar eiendomsmeglere kutte tiden det tar å lage salgsoppgaver for eiendommer. Løsningen lar en AI lese gjennom tilstandsrapporter, energiattester og annen informasjon, og skriver mye av salgsoppgaven automatisk. Selskapet hevdet at løsningen kunne redusere tiden det tar å lage en salgsoppgave med så mye som 80-90 prosent.

Det sier seg selv at hvis du nærmest av prinsipp ikke vil bruke AI til denne typen oppgaver, så vil bedriften din bli forbikjørt av konkurrentene.

Men igjen: Ikke bruk AI bare for å bruke AI. Finn på noe smart å bruke det til!