Lånekassen fant ikke folka de trengte – løsningen ble hjemmekontor

Prosjekt "KOKO" (Kompetanse trumfer Kontor) har skaffet Lånekassen kompetansen de trenger utenfor storbyene.

Disse utviklerne – eller "hjemmekollegene" – har permanent hjemmekontor. Fra venstre: Ola Ormset (devops-tekniker i Halden), Lasse Solgaard (datautvikler i Sarpsborg) og Endre Egseth (devops-tekniker på Ringebu). 📸: Lånekassen
Disse utviklerne – eller "hjemmekollegene" – har permanent hjemmekontor. Fra venstre: Ola Ormset (devops-tekniker i Halden), Lasse Solgaard (datautvikler i Sarpsborg) og Endre Egseth (devops-tekniker på Ringebu). 📸: Lånekassen Vis mer

I 2021 lyste Lånekassen for første gang ut IT-stillinger med permanent hjemmekontor – den gangen fordi de slet med å finne de rette kandidatene der de hadde kontor, i Trondheim og Oslo.

– Vi startet pilotprosjektet KOKO på bakgrunn av knapphet i arbeidsmarkedet, forteller Alexander Næss, leder for "hjemmekollegene" i Lånekassen.

KOKO står for "Kompetanse trumfer Kontor – hva du kan, er viktigere enn hvor du bor", blir vi fortalt.

Prosjektet skulle vise seg å være så vellykket at Lånekassen i fjor bestemte seg for å videreføre det som en fast ordning.

– Vi ville teste ut om vi lyktes bedre med å ansette flinke folk hvis vi søkte bredere i markedet, og ikke bare i storbyene Trondheim og Oslo, sier Næss.

Nå jobber ni ansatte, hvorav tre er utviklere, i en egen seksjon i IT-avdelingen for de som kun har hjemmekontor. Totalt er det tolv fast ansatte utviklere og ni konsulenter i Lånekassen, og det er nylig lyst ut ytterligere 7 stillinger ved kontoret i Trondheim.

Leder for hjemmekollegene IT i Lånekassen: Alexander Næss, seksjonsleder. 📸: Lånekassen
Leder for hjemmekollegene IT i Lånekassen: Alexander Næss, seksjonsleder. 📸: Lånekassen Vis mer

– Vi har god erfaring med å bruke dette virkemiddelet for å tiltrekke oss ansatte som ellers bor for langt unna Trondheim/Oslo til å pendle daglig. For de ansatte er fleksibiliteten hjemmekontoret gir, en stor fordel for å få hverdagen til å gå opp. I tillegg gir hjemmekontoret bedre mulighet for å kunne jobbe konsentrert og uforstyrret over tid, sier Næss.

Fikk etterspurt kompetanse

Næss forteller at Lånekassen har hatt flere rekrutteringsrunder der det har vært mulig å ha permanent hjemmekontor. I de fire første rekrutteringsrundene kom det rundt 350 søkere, hvor drøyt 60 prosent var potensielle hjemmekolleger.

– Av 14 ansettelser i perioden, ble hele 11 ansatt på permanent hjemmekontor.

Muligheten til å ha permanent hjemmekontor førte til at Lånekassen fikk inn søknader fra hele landet – slik de hadde håpet på.

– Vi har nå hjemmekolleger fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord. Vi har lyktes med å få tak i kompetanse som er svært etterspurt i markedet, og er kjempefornøyd med de flinke folkene vi har funnet ved å lete utenfor storbyene, sier Næss.

«Av 14 ansettelser i perioden, ble hele 11 ansatt på permanent hjemmekontor.»

De fleste benytter muligheten

Lånekassen har en egen seksjon i IT-avdelingen for de som jobber permanent på hjemmekontor.

– Her har vi 9 ansatte per i dag, tre av disse er utviklere. Vi forventer å ansette flere også i denne seksjonen fremover, da vi har gode erfaringer med å kunne rekruttere over hele landet – ikke bare ved kontorstedene våre i Trondheim og Oslo.

Devops-tekniker Ola Ormseth er hjemmekollega i Halden, og ser ut til å trives på hjemmekontoret. 📸: Lånekassen
Devops-tekniker Ola Ormseth er hjemmekollega i Halden, og ser ut til å trives på hjemmekontoret. 📸: Lånekassen Vis mer

For de som ikke er ansatt som "hjemmekollega" har Lånekassen en hovedregel om at ansatte kan jobbe fra hjemmekontor inntil to dager i uken, så lenge det passer med arbeidsoppgaver og eventuelle fysiske møter.

Hjemmekontor fungerer godt i IT-avdelingen siden så godt som alle møter uansett er digitale, ettersom folk befinner seg på mange ulike steder.

– De aller fleste bruker fleksibiliteten vi har ved å jobbe noe hjemmefra. I Trondheim og Oslo har vi på IT valgt en felles dag hvor vi oppfordrer alle til å være på kontoret, ellers velger man selv når man ønsker å jobbe fra hjemmekontor.

Skikkelig utstyr også hjemme

De som blir ansatt med permanent hjemmekontor slipper ikke helt unna kontoret.

– Våre hjemmekolleger forplikter seg til å besøke våre kontorlokasjoner 1-2 ganger i kvartalet, og at de blir 2-3 dager ved hvert besøk. Dette for å gi mulighet til å bli enda bedre kjent med sine kontorkolleger, sier Næss.

– Ofte treffer også hjemmekollegene hverandre på denne måten, ved at de besøker et av kontorene våre på samme tid. Vi dekker reisekostnader etter vanlige regler i staten.

Jobben ordner hev/senk-pult til hjemmekontoret. Lasse Solgaard er datautvikler og hjemmekollega i Sarpsborg. 📸: Lånekassen
Jobben ordner hev/senk-pult til hjemmekontoret. Lasse Solgaard er datautvikler og hjemmekollega i Sarpsborg. 📸: Lånekassen Vis mer
«Møbler blir levert hjem og montert av vår møbelleverandør.»

Og selv om man har permanent hjemmekontor blir man invitert til felles sosiale tilstelninger som julebord, avdelingssamlinger og andre ting. Og reisekostnadene til sosiale tilstelninger dekkes også.

– Vi oppfordrer til å legge inn noen kontordager hvis man først «er i byen» i forbindelse med for eksempel julebord.

For å få lov til å ha permanent hjemmekontor er det et krav at man har en egnet og uforstyrret plass hjemme, helst et eget rom.

– Vi leverer utstyret som trengs for å skape en god arbeidsplass i hjemmet: Hev/senk-pult, kontorstol, og selvfølgelig alt av teknisk utstyr. Møbler blir levert hjem og montert av vår møbelleverandør.

I tillegg dekkes internettabonnement, telefon og mobilabonnement.

Bruk tid på utformingen

– Er permanent hjemmekontor noe dere anbefaler andre bedrifter å prøve ut?

– Absolutt! Men ikke undervurder viktigheten av å bruke tid på å utforme ordningen slik at den fungerer best mulig for alle berørte – både for nye hjemmekolleger, og for eksisterende kontorkolleger både i og utenfor egen avdeling, sier Næss.

De fleste hjemmekontor har kanskje bedre kaffe enn automaten på jobben? Endre Egseth er devops-tekniker og hjemmekollega på Ringebu. 📸: Lånekassen
De fleste hjemmekontor har kanskje bedre kaffe enn automaten på jobben? Endre Egseth er devops-tekniker og hjemmekollega på Ringebu. 📸: Lånekassen Vis mer

Han sier Lånekassen har gode erfaringer med å samle hjemmekollegene i en egen seksjon, samtidig som de daglige oppgavene løses i team sammensatt av kolleger fra alle lokasjoner.

– På den måten oppnår vi både et fellesskap på tvers av hjemmekollegene, og mellom hjemmekolleger og kontorkolleger. Og vi får følelsen av å være en fullt ut distribuert organisasjon, der ingen opplever å bli «eneste person på skjermen på veggen» mens resten sitter rundt et felles møtebord.

Best for de med erfaring

Selv om permanent hjemmekontor har fungert bra for Lånekassen, er Næss klar på at dette ikke passer for alle.

– Vi mener at hjemmekontor passer best for dem som har noen års erfaring i arbeidslivet, og som er vant til å jobbe selvstendig og strukturere egen arbeidshverdag.

Det betyr også at ikke alle stillinger egner seg like godt på hjemmekontor.

– Utviklere opplever hjemmekontor som en svært god løsning, mens teamledere og andre som har behov for å kommunisere med et bredt spekter av mennesker hver dag, nok trives bedre på kontoret.

Når mange er på hjemmekontor, er det viktig med noen fellesarrangementer der både hjemmekolleger og kontorkolleger samles. Her fra et teambuilding-arrangement for IT-avdelingen høsten 2024. 📸: Lånekassen
Når mange er på hjemmekontor, er det viktig med noen fellesarrangementer der både hjemmekolleger og kontorkolleger samles. Her fra et teambuilding-arrangement for IT-avdelingen høsten 2024. 📸: Lånekassen Vis mer

I det store og hele er ansatte i IT-avdelingen svært fornøyde med muligheten til å jobbe fra hjemmekontor, enten de har permanent hjemmekontor eller en del av den vanlige 3+2-løsningen (tre dager på kontoret, to hjemme).

– Samtidig vet vi at enkelte, og kanskje særlig yngre arbeidstakere, trives best på kontor med kolleger rundt seg som de kan jobbe sammen med, og lære av. Det er derfor viktig å legge til rette for begge deler.

Sjefen kommer hjem til deg

Tett lederoppfølging er like viktig for de som jobber hjemmefra som de som er på kontoret, påpeker Næss. Derfor kompenserer de for fysisk avstand gjennom planlagte og regelmessige digitale oppfølgingsmøter.

Hjemmekollegene møter hver dag sine kolleger og teamledere digitalt, og seksjonsleder for hjemmekollegene har regelmessige og hyppige oppfølgingsmøter med hver enkelt.

– I tillegg kommer seksjonsleder på hjemmebesøk til nyansatte hjemmekolleger en tid etter oppstart, blant annet for å sikre at det fysiske arbeidsmiljøet på hjemmearbeidsplassen er tilfredsstillende.

«I tillegg kommer seksjonsleder på hjemmebesøk til nyansatte hjemmekolleger en tid etter oppstart.»

Skal levere mer enn bare kodelinjer

På spørsmål om hvorvidt hjemmekontor har gitt økt produktivitet, svarer Næss at de ikke har foregått noen formelle målinger av produktiviteten.

– Men særlig utviklere opplever nok at produktiviteten er aller best på hjemmekontor.

Utviklerteamene møtes digitalt i scrum hver morgen, og med tett digital kontakt med kolleger gjennom dagen tenker ikke utviklerne så mye over hvor de enkelte personene sitter i det daglige, ifølge Næss.

– Samtidig må vi huske på at vi skal levere mer enn bare kodelinjer, vi må også være til stede for hverandre, skape et godt arbeidsmiljø sammen og bidra til andres og egen kompetanseheving – enten det gjelder nyansatte juniorer eller en kollega som skal prøve seg på et nytt fagområde.

– Vi synes hybridkontor er en fin løsning som ivaretar ulike behov for alle.