Tidligere har vi omtalt podcastduoen Anders Ekkje Slettebø og Erling Håmsø sin prisvinnende podcast Universelt Utformet, og oppfølgeren Ubrukelig hvor gjengen testet tilgjengelighet på norske nettsider.
Nå er de tilbake med en helt ny podcast, og denne gangen handler det om mangfold.
Nytt konsept
- I denne serien er målet at vi og lytterne skal lære mer om mangfold, og universell utforming fra en annen vinkel enn før, forteller Anders Ekkje Slettebø om den nye podcasten Ulik.
«- I bransjen vår er vi for lite ute og snakker med ekte mennesker. Det skal vi rette litt opp i nå!»
Han forteller at gjestene er både bransjefolk og ulike mennesker med ulike utfordringer. Det blir nye gjester hver episode, hvor målet er å lære om utfordringer.
- I bransjen vår er vi for lite ute og snakker med ekte mennesker. Det skal vi rette litt opp i nå!
Dysleksi og ADHD
Slettebø forteller at i motsetning til tidligere podcaster skal de nå altså ha mennesker i fokus, og lære om ting som hvordan mennesker med ADHD bruker mobilen sin, og hvordan sterk dysleksi påvirker teknologibruk.
Han sier at de vil finne ut av hvorfor det er vanskelig å få gode rutiner internt i selskap, og samtidig dokumentere hvor viktige digitale tjenester er i menneskers liv.
I tredje episode, som nylig ble sluppet, prater gjengen med ekteparet Bjørn og Renate Thunem som begge har ADHD.
- I episoden prøver vi å lære hva vi som designere og kodere må tenke på når vi lager tjenester til mennesker med konsentrasjonsvansker, forteller Slettebø.
Slettebø forteller at det blir et fint stjernelag av ulike mennesker fremover, som de har kommet i kontakt med gjennom ulike forbund og organisasjoner.
- Den røde tråden er universell utforming – hva er gode og dårlige tjenester? Vi skal bevege oss bort fra retningslinjer, krav og forskrifter – vi skal lære om nennesker, forteller han.
Vil nå bredere ut
Slettebø forteller at responsen fra folk har vært meget god. Alle har vært positive, sier han.
- Det skal sies at vi til nå har nådd en snever målgruppe, mennesker som allerede har en interesse for universell utforming. Når vi nå endrer litt retning, vil jeg tro at vi treffer et litt bredere publikum.
Han sier at temaet er viktig, og at han etter 20 år i bransjen fortsatt opplever at utviklere i for stor grad baserer seg på antagelser om brukerne de utvikler for.
Han messer om at det å virkelig forstå ulike mennesker behov er en forutsetning for å lage gode tjenester som alle kan bruke og ha nytte av.
- Vi må forstå at vi ikke er brukerne våre. Folk er ulike, på alle tenkelige måter. Den beste måten for oss teknologer å forstå det, er å bruke tid sammen med brukerne, avslutter Slettebø.